IJskoud loopt voorop in creëren ontwikkeling en kansen medewerkers

José Komin – Directeur IJskoud

Dat het midden- en kleinbedrijf de motor is van de Nederlandse economie, is algemeen bekend. Als aanjager van de BV Nederland creëert het MKB echter niet alleen economische waarde, maar ook maatschappelijke waarde. In opdracht van MKB Nederland onderzocht het Impact Centre van de Erasmus Universiteit hoe groot die maatschappelijke waarde is. Vanwege haar voortrekkersrol op dit gebied was IJskoud-directeur José Komin een van de ondernemers die een bijdrage mocht leveren aan het onderzoek.

De onderzoekers hopen dat dit onderzoek de bewustwording van de maatschappelijke waarde van ondernemerschap vergroot. Dat is hard nodig, want bedrijven worden in discussies vaak gezien als abstracte economische entiteiten die losstaan van de maatschappij. Het tegendeel is waar. Ondernemers zijn als geen ander in staat antwoorden te vinden op maatschappelijke thema’s die ons allemaal bezighouden. Bedrijven zijn plekken waar mensen elkaar ontmoeten, leren samenwerken, elkaars zorgen delen en begrip voor elkaar krijgen. Bedrijven staan letterlijk en figuurlijk midden in onze samenleving.

Ontwikkeling en kansen

Een van de zes domeinen waarop het onderzoek focust is ‘ontwikkeling en kansen voor medewerkers’. Op dat gebied loopt IJskoud voorop. Met onder andere een eigen opleidingsschool  (zowel voor eigen medewerkers als voor mensen van buitenaf), een trainingsprogramma gericht op duurzame inzetbaarheid en vitaliteit van medewerkers, en een open-minded aannamebeleid is IJskoud volgens de onderzoekers een schoolvoorbeeld van een bedrijf dat maatschappelijke waarde creëert door vooroordelen overboord te gooien. Zij schrijven: ‘IJskoud heeft een andere manier van mensen aannemen, op gevoel. IJskoud heeft naast Nederlanders ook medewerkers uit Senegal, Colombia, Portugal, Zuid Afrika en Syrië. Niet alleen de van oorsprong andere nationaliteiten vallen op, ook de bijzondere gewone mensen. Zoals mensen met ADHD, een voormalig dakloze en een man die geopereerd is aan een hersentumor. Allen kregen zij bij IJskoud B.V. een kans.’

Oprechte interesse

Wat José Komin betreft moeten ondernemers verder kijken dan een diploma of een beperking en met oprechte interesse in hun medewerkers het beste uit diegene naar boven halen. Het onderzoek citeert Komin: “Als we merken dat er talenten in iemand zitten, laten we hen die graag verder ontwikkelen.” Dat is niet alleen goed voor die medewerker, maar ook voor de werkgever. Een klassieke win-win situatie.

Wil je meer info, of het onderzoeksrapport ontvangen? Mail dan even naar jose@ijskoud.nl