IJskoud Klantenportal: Digitale oplossing waar klanten 24/7 vanaf iedere computer, tablet of smartphone alle logboeken, documenten en werkorders verbonden aan hun koelinstallatie kunnen inzien

De ontwikkelingen in koeltechniek gaan razendsnel. De combinatie van internet, big data en mobiel verbonden klanten biedt eindeloze mogelijkheden om te innoveren. Een van die innovaties is het online klantenportal van IJskoud. Ricardo Hundersmarck, Accountmanager Medical bij IJskoud, bedacht er al doende een nieuwe toepassing voor waarmee de klant direct up-to-date is. “Administratie is nou eenmaal niet de sterkste kant van een monteur.”

Ricardo Hundersmarck is er zo een die graag zegt waar het op staat. En dat monteurs in de regel beter zijn in techniek dan in administratie is wat hem betreft zo’n feit dat prima benoemd mag worden. “Maar”, voegt hij eraan toe, “het gaat erom dat je die constatering als startpunt neemt om iets te ontwikkelen dat het voor je klant en die monteur beter maakt.” Bij IJskoud heeft die ambitie vorm gekregen in een online klantportal. Hundersmarck legt uit: “De wet schrijft voor dat iedere koelinstallatie boven een bepaalde hoeveelheid koudemiddel een eigen logboek moet hebben waarin het onderhoud vastgelegd wordt. Dat wordt periodiek gecontroleerd door een milieuambtenaar. Maar ja, bewaar je dit logboek bij de installatie dan raakt het nogal eens kwijt. Bewaar je het centraal dan kun je er niet altijd bij. En als je dan ook nog weet dat monteurs liever niet dubbel boekhouden, dan moet je dus iets bedenken. Onze oplossing was een online, digitaal portal.” In het IJskoud klantenportal staan alle installaties van iedere klant, met alle bijbehorende documenten, getekende werkbonnen, logboeken, planningen en onderhoudsverslagen. Zowel de klant als de monteurs kunnen 24/7, vanaf iedere plek en ieder mobiel apparaat, alles inzien en monitoren.

Het IJskoud klantenportal: al het papierwerk op één plek

Digitaal systeem helpt klanten – én monteurs – flinke stap vooruit

“Monteurs zijn nou eenmaal beter in techniek dan in administratie”
“Het leuke is dat je voor zo’n systeem continu nieuwe toepassingen kunt bedenken”

Ricardo Hundersmarck, Accountmanager Medical, IJskoud

Nou is het leuke”, vertelt Hundersmarck, “dat je voor zo’n digitaal systeem continu nieuwe toepassingen kunt bedenken. En dat is wat we voor het AMC in Amsterdam gedaan hebben.” IJskoud heeft bij het AMC continu een team rondlopen dat onder andere storingen verhelpt, nieuwe medische koel- en vrieskasten levert en onderhoud uitvoert. Voorheen stuurde het bedrijf eens per maand alle werkbonnen naar het ziekenhuis, maar vanwege aangescherpte regels eiste het AMC dat deze werkbonnen al binnen drie dagen beschikbaar zouden zijn. Hundersmarck vertelt: “Dat betekende werk aan de winkel voor ons. We zijn gaan puzzelen en hebben uiteindelijk een mooie oplossing bedacht. Om het proces te kunnen versnellen hebben we de werkbonnen van onze monteurs gedigitaliseerd. Zodra de klant nu de werkbon van de monteur digitaal aftekent, wordt deze direct geüpdatet in het systeem. De monteur hoeft dus niet meer op papier te administreren en in het ziekenhuis hebben ze dezelfde dag dat het onderhoud gepleegd wordt, hun administratie volledig up-to-date. Klant blij, wetgever blij, monteurs blij. Wat mij betreft dus een klassieke win-win-win-situatie!”

“Monteurs zijn nou eenmaal beter in techniek dan in administratie”
“Het leuke is dat je voor zo’n systeem continu nieuwe toepassingen kunt bedenken”

Ricardo Hundersmarck, Accountmanager Medical, IJskoud

Nou is het leuke”, vertelt Hundersmarck, “dat je voor zo’n digitaal systeem continu nieuwe toepassingen kunt bedenken. En dat is wat we voor het AMC in Amsterdam gedaan hebben.” IJskoud heeft bij het AMC continu een team rondlopen dat onder andere storingen verhelpt, nieuwe medische koel- en vrieskasten levert en onderhoud uitvoert. Voorheen stuurde het bedrijf eens per maand alle werkbonnen naar het ziekenhuis, maar vanwege aangescherpte regels eiste het AMC dat deze werkbonnen al binnen drie dagen beschikbaar zouden zijn. Hundersmarck vertelt: “Dat betekende werk aan de winkel voor ons. We zijn gaan puzzelen en hebben uiteindelijk een mooie oplossing bedacht. Om het proces te kunnen versnellen hebben we de werkbonnen van onze monteurs gedigitaliseerd. Zodra de klant nu de werkbon van de monteur digitaal aftekent, wordt deze direct geüpdatet in het systeem. De monteur hoeft dus niet meer op papier te administreren en in het ziekenhuis hebben ze dezelfde dag dat het onderhoud gepleegd wordt, hun administratie volledig up-to-date. Klant blij, wetgever blij, monteurs blij. Wat mij betreft dus een klassieke win-win-win-situatie!”