In veel gevallen kan een storing in een koelinstallatie niet zomaar binnen een dag worden opgelost. Als general manager van een bedrijf of instelling zul je dat moeten accepteren. En bovenal moeten inzien dat reparatie niet sneller gaat als je je technisch manager een hoop stress bezorgt.
Onlangs ben ik bij twee technisch managers van twee verschillende klanten langs geweest omdat de nood aan de man was. Beide heren zijn technisch verantwoordelijk voor de koel- en vriesinstallaties in een groot hotel, beiden kampten ze met een defecte installatie en beiden stonden ze stijf van de stress. Niet alleen omdat ze die installaties graag gerepareerd wilden hebben – in een hotel is koeling een kritiek proces – maar ook omdat hun general managers (GM’s) ze onder enorme druk zetten om de boel gerepareerd te krijgen. En mij viel dus de discutabele eer te beurt om uit te leggen dat dit niet à la minute, en zelfs niet datzelfde weekend ging lukken …
Door veranderende regelgeving, duurzaamheidseisen en nieuwe technieken is de koeltechniek de afgelopen jaren aanzienlijk complexer geworden. Dit maakt het werk van dergelijke technisch managers steeds uitdagender. Zeker omdat, juist door die toegenomen complexiteit, hun general managers geen inzicht en overzicht meer hebben in hoe al die installaties wel (of in dit geval: niet) werken. En in wat er allemaal bij komt kijken om bepaalde storingen te diagnosticeren, lokaliseren en repareren.
Het lastige voor deze beide heren was dan ook vooral dat hun directies daar simpelweg geen boodschap aan hadden: ‘zorg dat die systemen werken, vandaag nog, je regelt het maar’. Maar zelfs de meest kundige technisch manager kan geen ijzer met handen breken. Het gevolg: veel stress vanwege onrealistische verwachtingen, en uiteindelijk ziekte en uitval.
Uiteindelijk stond ik naast zo’n technisch manager op het dak van zijn hotel, waar twintig verschillende installaties draaiden en hij onder een plastic zeiltje met drie laptops bezig was printplaten uit te wisselen. Ik vroeg hem of zijn GM ooit op dit dak was geweest en met hem al die installaties had bekeken. Het antwoord laat zich raden – nee, nog nooit. En helaas geldt ook in ons vak: onbekend maakt onbemind.
Voor de duidelijkheid: ik begrijp als geen ander dat die GM’s meer dan genoeg te doen hebben en dus niet voor hun lol op zo’n dak gaan kijken. Maar toch denk ik dat dit cruciaal is. Ook als niet-technisch verantwoordelijke is het van belang je te verdiepen in de mogelijkheden, uitdagingen en vooral onmogelijkheden van moderne technische systemen. Misschien kom je wel tot de conclusie dat je je systeem redundant moet uitvoeren, zoals ziekenhuizen en laboratoria doen. Of kom je tot de conclusie dat je soms moet accepteren dat een storing niet binnen een dag kan worden verholpen. En waarschijnlijk kom je dan ook tot de in mijn ogen belangrijkste conclusie: dat van het over de kling jagen van een technisch manager nog nooit een koelsysteem beter is gaan functioneren.
Warme groet,
José Komin, mede-eigenaar IJskoud.