Ons verhaal2018-10-16T08:37:11+00:00

Ons verhaal

Het fundament

In 1935 opent ene heer Krop op de Omval in Amsterdam installatiebedrijf K.J. Krop. In de jaren ’60/70 legt hij onbewust de basis voor het huidige IJskoud: hij gaat -70°C vrieskasten bouwen omdat hij die niet kan importeren. Zeer vooruitstrevend voor die tijd!

Groei en krimp

In 1960 wordt K.J. Krop overgenomen en omgedoopt tot B.V. Koudebureau IJskoud. Als IJskoud voor Heineken een innovatieve insteekkoelunit ontwikkelt, is de naam meteen gevestigd. Met de vinding heeft IJskoud tot eind jaren ’90 succes in de horecabranche.

Tegen het eind van de eeuw breken er lastige tijden aan voor de horeca. Alles wordt moeilijker en zakelijker. Ook IJskoud, vooral actief in de horeca en bovendien afhankelijk van één grote partij, ondervindt de gevolgen hiervan. Hoog tijd voor een koerswijziging.

Het keerpunt

De omslag komt rond 2000. Henk Komin, in 1990 als stagiair bij IJskoud begonnen en intussen projectleider, bereidt zich voor op overname van het bedrijf. De ad-hoc werkwijze van ‘pieken in de zomer, duimendraaien in de winter’ ligt hem niet. Hij verlegt de focus.

Vanaf dat moment richt IJskoud zijn pijlen ook op andere branches. Komin maakt nóg een belangrijke strategische keuze: hij ziet geen heil in concurreren op prijs maar wil zich onderscheiden in de kwaliteit van onderhoud en service.

Die beslissing brengt ook een ander type klant in het vizier: grote(re) bedrijven en instellingen die hogere eisen stellen. Precies wat Henk voor ogen heeft: budgetteren, vooruitplannen en langetermijnrelaties op basis van onderhoud.

De bakens verzet

In 2003 neemt Komin het bedrijf over. De focus gaat naar specialisatie op nieuwe werkterreinen, zoals de medische wereld en de voedingsindustrie. Een stevige professionaliseringsslag volgt.

Als José Komin, de echtgenote van Henk, in 2005 in het bedrijf stapt, raakt dit proces in een stroomversnelling. Er komt een nieuw, modern bedrijfspand op het NDSM-terrein, met een trainingsruimte voor technici en een klimaatcel voor proeven en tests.

Automatisering wordt een speerpunt. Met tools als de digitale werkbon en een klantenportal loopt IJskoud voorop in de markt. Het levert Henk Komin in 2010 een Gouden Kans-nominatie op, de prijs voor de meest innovatieve MKB’er in Noord-Holland.

Vandaag, morgen en overmorgen

Inmiddels zijn alle processen geautomatiseerd en geoptimaliseerd. Actief beheer is intussen een specialiteit, installation-based de norm. IJskoud beheert en monitort hele installatieparken van klanten op afstand, allemaal vanuit de Digitaalstraat.

De technologie staat, de organisatie draait op volle toeren: IJskoud is 100% stormproof. Alle aandacht is nu gericht op de toekomst. Onze missie: toegevoegde waarde bieden aan die klanten voor wie beheersing van de koeling cruciaal is voor het bedrijfsproces.