Voortschrijdende ontwikkelingen maken het werk van de koelmonteur steeds ingewikkelder. Soms kost het vinden van een oplossing voor een probleem daardoor simpelweg wat meer tijd, aldus José Komin, algemeen directeur van IJskoud.
“De toekomst van de koudetechniek is niet meer wat hij geweest is. Nieuwe technologieën, nieuwe koudemiddelen en nieuwe milieutechnische eisen maken ons werk steeds interessanter en veelzijdiger. Er kan meer, de techniek wordt steeds beter en met digitalisering en data krijgt ons werk er een hele extra dimensie bij. Een ontwikkeling die ik van harte toejuich. Maar die glanzende medaille heeft ook een keerzijde: het werk wordt steeds complexer. Op zich is dat geen probleem, de zwaarte van de opleidingstrajecten beweegt immers mee. Maar het vraagt een andere mindset van onze klanten. En daar wringt nog weleens een schoen. Ik zal u schetsen wat ik bedoel.
We worden gebeld door een klant: hij heeft een complexe storing in zijn installatie. Onze monteur gaat erop af en lost het probleem op. Maar een week later doet zich een zelfde soort storing voor. Onze monteur gaat er opnieuw op af en ditmaal vraagt hij door. Een hedendaags systeem heeft zoveel meer parameters dan een installatie van pakweg tien jaar geleden, en al die parameters en de omstandigheden daar omheen checkt hij bij de klant. Die wordt daar onrustig van. “Los het gewoon op”, zegt die.
De klant wil actie, terwijl de monteur juist tijd en informatie nodig heeft. Hij moet in alle rust dingen kunnen uitsluiten. Hij is namelijk niet meer, zoals vroeger, een wandelende encyclopedie die alles van een bepaald koudemiddel en de toepassingen ervan weet. Er zijn zoveel nieuwe koudemiddelen op de markt en van al die middelen weten we heel wat, maar nog lang niet alles. We worden dus verrast door storingen die we nog nooit eerder hebben gezien.
In dit opzicht vergelijk ik onze monteurs weleens met de wetenschappers die momenteel werken aan de oplossing voor Covid-19. Alles aan dat virus is nieuw. En alleen door continu in dialoog en discussie met elkaar te zijn, verschillende conclusies te trekken en zo stapje voor stapje progressie te boeken, ontstaat er onder wetenschappers een algemene consensus. Maar wij, de maatschappij, willen een oplossing. Niet morgen, maar vandaag. Of beter nog, gisteren. Zoals mijn klant ook liever gisteren dan vandaag een oplossing wil voor zijn storing.
Met al die nieuwe mogelijkheden in ons vak groeit dus ook de behoefte aan communicatie richting onze klanten. We moeten uitleggen dat we soms wat meer tijd nodig hebben om tot een oplossing te komen. En soms moeten we durven zeggen “weet u … we weten het gewoon even niet.”
Warme groet, José Komin, algemeen directeur van IJskoud
30 september 2020