‘Een ICT-studie is meer dan alleen maar programmeren’

‘Een ICT-studie is meer dan alleen maar programmeren’
Foto van José Komin
José Komin

Directeur IJskoud

Op 19 april vond de Open Bedrijvendag Amsterdam-Noord 2024 plaats. Dit jaarlijkse evenement biedt jong talent een prachtige gelegenheid om kennis te maken met verschillende bedrijven en verrassende loopbaanpaden, en helpt de kloof tussen onderwijs en arbeidsmarkt te dichten. Voor IJskoud en Damstede Technasium was deze dag een bevestiging van een mooie samenwerking. In deze blog vertelt Iris Weyer, Technasium-docent aan het Damstede Lyceum, over de inspirerende samenwerking tussen de school en IJskoud en hoe dit de leerlingen inspireert om na te denken over een toekomst in de techniek.


Open Bedrijvendag Amsterdam-Noord

Tijdens de Open Bedrijvendag Amsterdam-Noord 2024 openden meer dan 30 bedrijven hun deuren voor een breed publiek om hun werkzaamheden te presenteren en de carrièremogelijkheden binnen hun sector te laten zien.IJskoud was een van de deelnemende bedrijven. Dit familiebedrijf is altijd op zoek naar nieuwe collega’s die carrière willen maken in de koel- en klimaattechniek en de Open Bedrijvendag is een mooie gelegenheid om jong talent te inspireren.


Ontstaan samenwerking tussen IJskoud en Damstede Technasium

Wij, als Damstede Technasium, hadden eerder al contact met IJskoud en hun zusterbedrijf FreezerData. Via Tech Valley, een stichting in de kop van Noord-Holland die bedrijven, hogescholen en het voortgezet onderwijs met elkaar verbindt, kwamen we in contact met José, de directeur van IJskoud. Als bovenbouw-docent aan het Damstede Technasium was ik direct getriggerd door de mogelijkheden van een samenwerking. Het Technasium biedt met het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O) havo- en vwo-leerlingen met een bèta-profiel de mogelijkheid om techniek te ontdekken door echte vraagstukken uit het bedrijfsleven op te lossen. Het is een vereiste vanuit het Technasium-onderwijs dat de opdrachten complex en uitdagend zijn. Bij Damstede bedachten we dat het leerzaam zou zijn om de leerlingen een opdracht te laten kiezen die totaal nieuw voor ze was. FreezerData, de virtuele koelmonteur van IJskoud, paste perfect in dit plaatje. De leerlingen kenden FreezerData niet, wisten niet wat het platform deed en hadden nog maar weinig kennis van AI. José en Henk Komin verzorgden een inspirerende kick-off, waarin zij de leerlingen – en mij als docent – meer vertelden over IJskoud en de innovatieve technologieën van FreezerData.


De opdracht: meer vertrouwen in AI

José en Henk gaven de leerlingen vervolgens een uitdagende opdracht. Ze moesten een manier bedenken om het vertrouwen van klanten in het gebruik van AI en algoritmes te vergroten en oplossingen te bedenken voor het tekort aan monteurs. Aan het einde van het project moesten de leerlingen hun voorstellen presenteren, bijvoorbeeld door middel van prototypes, technische tekeningen of 3D-ontwerpen. Om de opdracht beter te begrijpen, maakte een van de leerlingen eerst onderstaande infographic.


De aanpak van het onderzoek

Om het onderzoek goed aan te pakken, hebben de leerlingen eerst de Nationale AI-cursus gedaan, een hele leuke online training, waarin AI op een begrijpelijke manier wordt uitgelegd, voor iedereen. Deze cursus bleek heel nuttig tijdens de brainstormsessies, omdat de leerlingen daardoor precies wisten wat AI al kan en wat nog toekomstmuziek is. Vervolgens hebben de studenten gekeken naar wie precies de klanten van IJskoud zijn en hoe zij gebruik maken van de diensten van het bedrijf. Daarnaast hebben ze onderzocht hoe andere bedrijven hun klanten helpen bij problemen die vergelijkbaar zijn met die van koelinstallaties.


Feedbacksessie

Nadat de leerlingen hun eerste oplossingen hadden geschetst, hadden we een feedbackmoment bij IJskoud. Deze sessie maakte voor de leerlingen heel helder hoe monteurs werken en met welke problemen zij dagelijks te maken krijgen. Hierdoor kregen ze een veel beter beeld waarom dit werk zo ingewikkeld kan zijn, maar ook waarom het zo leuk is. Als Technasium-docent vind ik het belangrijk dat ook vwo-leerlingen snuffelen aan praktische beroepen. Zoals José al eens eerder schreef in haar blog, neemt het percentage mensen dat voor een praktische opleiding kiest, steeds verder af. Tegelijkertijd zit de wereld te springen om vaklui zoals timmermannen en -vrouwen, elektromonteurs en loodgieters. Dat maakt de samenwerking met IJskoud extra waardevol. Voor de leerlingen ging er een hele nieuwe wereld open. Het was prachtig om te zien hoe hun perspectief op techniek en praktische beroepen gaandeweg veranderde. Zo schreef Ruben in zijn portfolio: ‘Aan het begin vond ik dit project een beetje apart en ik zag er niet zoveel in. Maar uiteindelijk bleek het heel leuk. Ik vond het erg interessant om te onderzoeken hoe je een klant vertrouwen kunt geven in toekomstige technologieën, zoals algoritmes en AI.’


Bezoek aan de HVA voor verdere verdieping in AI

We zijn voor deze opdracht ook naar de Hogeschool van Amsterdam (HvA) gegaan en hebben daar een bezoek gebracht aan het Maintenance Lab, waar FreezerData deels zijn algoritme heeft opgebouwd. Hier spraken we met Jurjen Helmus, die de leerlingen meer vertelde over AI. Hij legde uit dat AI niet altijd de oplossing is voor alles, maar dat AI goed gevoed en getraind moet worden om écht zinvolle dingen te doen. Dankzij dit bezoek kregen de leerlingen inzicht in welke studies er allemaal te maken hebben met AI, wat zo interessant is aan techniek en ontdekten ze aspecten van techniek waar ze eerder helemaal geen weet van hadden. Al die elementen samen maakten de opdracht niet alleen leerzaam, maar ook heel waardevol voor de loopbaanoriëntatie van de leerlingen.


De uitkomst

De leerlingen waren enthousiast over de praktische aspecten van de koeltechniek en de mogelijkheden die AI biedt. Vooral de combinatie van ICT met de echte wereld van sensoren en koelinstallaties sprak hen aan. Uiteindelijk hebben twee teams twee concepten voor apps ontwikkeld. Een team heeft een concept voor een film gemaakt die klanten helpt foutmeldingen zelf op te lossen. Het andere team heeft een robot gebouwd die in de toekomst niet alleen de koeltechniek in ziekenhuizen kan bewaken, maar ook andere functies kan uitvoeren. Inmiddels hebben de leerlingen contact gehad met Tom Sijpheer, Vakman Techniek C, bij de Noordwest Ziekenhuisgroep. Tom waardeerde hun ideeën en enthousiasme, maar zag wel enkele haken en ogen in de praktische uitvoering. Superfijn dat hij als expert de leerlingen en hun innovatieve ideeën serieus nam en hen op weg hielp door aan te geven wat wel mogelijk zou kunnen zijn.


Monteurs met universitaire opleidingen

Met dit project kregen de leerlingen niet alleen inzicht in de koeltechniek, maar ook in de veelzijdigheid van technische beroepen. Veel van hen hebben nog geen idee hoe hun werkplek er later uit zou kunnen zien. Dit project maakt het veel beeldender. Ze hebben gezien dat er in de koeltechniek ook mensen met hbo- en universitaire opleidingen werken. Voorheen hadden ze echt het klassieke beeld van een monteur, als een man in een vieze overall, die met een schroevendraaier in de hand een haperende machine weer aan de praat probeert te krijgen. Inmiddels beseffen ze dat er meer mogelijkheden zijn met een ICT-studie dan alleen maar programmeren en achter een laptop zitten. De koeltechniek is echt een complex en interessant vakgebied.


Het belang van een gedreven opdrachtgever

De samenwerking met José Komin en haar team was inspirerend. José’s gedrevenheid en bereidheid om feedback te geven, net als de georganiseerde contactmomenten met monteurs en de HvA, maakten deze opdracht tot een groot succes. Het was fantastisch om te zien hoe onze leerlingen breed geprikkeld werden door de diverse technieken en invalshoeken die in deze opdracht aan bod kwamen.


Blik op de toekomst

Voor zowel de leerlingen als IJskoud biedt deze samenwerking veel voordelen. Het is cruciaal dat bedrijven zoals IJskoud zichtbaar blijven en regelmatig contact leggen met scholen. Dit helpt leerlingen een beter beeld te krijgen van hun toekomstige werkplek en de vele mogelijkheden binnen de technieksector. Het is mijn hoop dat we in de toekomst nog meer van dit soort waardevolle samenwerkingen kunnen opzetten, zodat we samen de volgende generatie technici kunnen inspireren en opleiden.


Warme groet,

Iris Weyer, Technasium-docent aan het Damstede Lyceum

Deel dit bericht

Meer van dit ontvangen in uw inbox? Schrijf u direct in voor onze nieuwsbrief.

Laatste berichten