Van leuren langs de deuren tot voorspellend onderhoud

Van leuren langs de deuren tot voorspellend onderhoud
Picture of José Komin
José Komin

Directeur IJskoud

In een eerdere blog vertelde Henk Komin over de reis die hij heeft afgelegd in de koeltechniek.

In deze blog kijkt hij naar de toekomst. Hoe ziet hij de rol van kunstmatige intelligentie in de branche en wat is de overeenkomst tussen een koelinstallatie en een Tesla?


Alleen onderhoud als een probleem wordt verwacht

In mijn eerdere blog vertelde ik hoe ik met een burn-out thuis kwam te zitten. Maar zet een ondernemer thuis op de bank en de boel begint vanzelf te borrelen. Zo ontstond FreezerData. In 2017 keerde ik bij IJskoud terug als adviseur. José nam de rol van directeur op zich en ik ben me steeds meer gaan bezighouden met FreezerData. In 1990 wilde ik eigenlijk al de IT-wereld in, dat was het begin van het internettijdperk. Ik heb één sollicitatiebrief gestuurd en werd afgewezen, en toen kwam IJskoud voorbij. Maar de liefde voor IT is nooit voorbij gegaan, dus toen IoT (Internet of Things) opkwam, wilde ik op die golf meesurfen. We hebben ongeveer 10.000 installaties in onderhoud. Onze monteurs lopen die allemaal netjes na, maar 99 procent is gewoon goed. Dat moest makkelijker kunnen. Ik vond iemand die sensoren had ontwikkeld en we ontwikkelden een slim digitaal en draadloos bewakingssysteem dat de temperatuur en andere parameters van de koelinstallaties kan tracken. Zo kunnen we voorspellen wanneer onderhoud nodig is. Het is eigenlijk net als bij een Tesla, die gaat ook alleen naar de garage als er een probleem wordt verwacht.


Virtuele monteur

Daarnaast wil ik een virtuele monteur creëren. Ik wil ChatGPT, een taalmodel, in onze handleidingen laten kijken. Zo kan het onze monteurs helpen bepalen wat er aan de hand is en wat de beste aanpak is. Daar gaat nu het grootste deel van mijn tijd in zitten. José runt IJskoud volledig, ik doe de speciale projecten en kan helpen bij technische vragen.


Mensen helpen

Ik zie sowieso een grote toekomst voor AI binnen ons bedrijf. Het kan ons helpen de werkbonnen te lezen en moeilijke monteurstaal te begrijpen en daar een mening over te hebben. Zo kunnen mensen op kantoor met minder technische kennis voorstellen doen over wat er gedaan moet worden. Mijn drijfveer is altijd geweest om mensen te helpen. Geld is geen drijfveer, maar het gemakkelijker maken van dingen wel.


Warme groet,


Henk Komin, mede-eigenaar van IJskoud

Deel dit bericht

Meer van dit ontvangen in uw inbox? Schrijf u direct in voor onze nieuwsbrief.

Laatste berichten