Maatschappelijk verantwoord ondernemen

maatschappelijke verantwoordelijk ondernemen
José Komin
José Komin

Directeur IJskoud

“Ondernemen draait om geld én om mensen”

In de ideale wereld hebben ondernemers niet alleen economische motieven, maar ook maatschappelijke. Bij IJskoud BV is dat al jaren het geval en die voortrekkersrol leverde het bedrijf een mooie vermelding op in een landelijk onderzoek van het Impact Centre van de Erasmus Universiteit. We vroegen algemeen directeur José Komin naar de achtergrond van dit verhaal.

Wat was het doel van dit onderzoek?

“De onderzoekers hopen dat dit onderzoek de bewustwording van de maatschappelijke waarde van ondernemerschap vergroot. Dat is hard nodig, want bedrijven worden in discussies vaak gezien als abstracte economische entiteiten die losstaan van de maatschappij. Het tegendeel is waar. Ondernemers zijn als geen ander in staat antwoorden te vinden op maatschappelijke thema’s die ons allemaal bezighouden.”

Kun je een voorbeeld noemen?

“Wederzijds begrip bijvoorbeeld. Bedrijven zijn plekken waar mensen elkaar ontmoeten, leren samenwerken, elkaars zorgen delen en begrip voor elkaar krijgen. Bedrijven zijn bij uitstek een plek om in contact te komen met anders denkenden of andere culturen.”

Hoe stimuleer jij dat bij IJskoud?

“Met onder andere een eigen opleiding waar we niet alleen eigen medewerkers opleiden, maar ook mensen van buitenaf. Ik geloof heel erg in kruisbestuiving, in samenwerking. Maar ook in het zien en ontwikkelen van individuele talenten. Dat vereist dat je verder kijkt dan een diploma of beperking en echte interesse toont in wat iemand kan en wil bijdragen.”

Wat betekent dat concreet?

“Dat betekent dat je je vooroordelen overboord moet gooien en met een open vizier moet gaan werken. Zo hebben wij naast Nederlanders ook medewerkers uit Senegal, Colombia, Portugal, Zuid Afrika en Syrië. De interactie tussen die culturen is soms uitdagend, maar vooral heel leuk en leerzaam. Het kweekt begrip. Maar het gaat niet alleen om culturele verschillen. Wij hebben ook een ADHD-er, een ‘über-autist’, een voormalig dakloze en een man die geopereerd is aan een hersentumor. Voor de duidelijkheid: dat is niet uit werkverschaffing, al die mensen voegen echt iets toe aan ons bedrijf. Hun werk bij ons is dus niet alleen goed voor hen, maar ook voor ons. Dat is wat zo belangrijk is om voor het voetlicht te krijgen: je maatschappelijke rol pakken als ondernemer hoeft helemaal geen kostenpost te zijn; het is onderaan de streep ook gewoon goed voor je onderneming.”

Vraag het onderzoek aan bij José via jose@ijskoud.nl

Deel dit bericht

Meer van dit ontvangen in uw inbox? Schrijf u direct in voor onze nieuwsbrief.

Laatste berichten