Project Description

“Zij onze auto’s, wij hun koelsystemen”

IJskoud helpt buurman en leverancier ABS Splinter bij bouw nieuwe pand

Een klant-leverancier relatie kan soms zomaar ineens ook de andere kant op draaien: de klant wordt leverancier en vice versa. Dit gebeurde onlangs in Amsterdam-Noord, toen IJskoud door de buurman, schadeherstelbedrijf ABS Splinter, gevraagd werd de koeling en verwarming van hun nieuwbouwpand op zich te nemen.

Schadeherstelbedrijf ABS Splinter is een klassiek Amsterdams familiebedrijf. Opgericht in 1958 is het bedrijf al 60 jaar gespecialiseerd in hoogwaardig schadeherstel aan auto’s, boten en scooters. Inmiddels staat met directeur-eigenaar Stephan Gamelkoorn de derde generatie aan het roer. En dat er bij ABS Splinter goed werk geleverd wordt, weten ze bij IJskoud al lang: sinds 2009 laat het bedrijf schade aan haar wagenpark vakkundig herstellen door deze buurman van drie straten verderop. “Niet dat hun monteurs dagelijks schade rijden hoor,” haast Gamelkoorn zich lachend te zeggen. “Maar als er eens iets is dan maken wij hun busjes altijd weer als nieuw.”

Vorig jaar is ABS Splinter begonnen met de bouw van een nieuw, hightech pand. Stephan Gamelkoorn vertelt: “Sinds 2012 zijn wij Tesla Approved Body Shop. Dat betekent dat wij door Tesla gecertificeerd zijn om volgens hun voorschriften en eisen aan hun elektrische auto’s te werken maar evengoed om de EV (elektrisch voertuig) klant te bedienen in het algemeen. Nu rijden er in Noord-Holland nogal wat Tesla’s en andere EV’s rond en de groei lijkt nog lang niet ten einde. Wij wilden graag meegroeien met het merk en de EV ontwikkeling, daarom hebben we besloten een nieuwe, hightech schadeherstelwerkplaats te bouwen, speciaal ingericht op werk aan elektrische, hybride en aluminium voertuigen.”

In 2018 werd begonnen met de bouw van dat nieuwe pand, precies tussen de panden van Splinter en IJskoud in. En voor de koel- en verwarmingssystemen viel het oog van Gamelkoorn op zijn klant IJskoud. Gamelkoorn vertelt: “IJskoud kwam meteen met een gedegen plan en een scherpe offerte, dus daar waren we snel uit.” Vervolgens stroopten de monteurs de mouwen op en gingen ze aan het werk. IJskoud-servicemonteur Benjamin Moinat: “We hebben leidingen en bekabeling aangelegd, alle buizen en systemen geïnstalleerd en uiteindelijk alles ingeregeld en afgesteld.” En daarbij dachten Moinat en zijn collega Ricardo Brian proactief met hun klant mee. Gamelkoorn vertelt: “De monteurs waren flexibel en zeer betrokken. Zo kwamen ze meermaals met betere oplossingen dan we oorspronkelijk bedacht hadden. Ze hebben het geholpen het project naar een hoger plan te tillen.” Uiteindelijk is het strakke, futuristisch ingerichte pand volgens planning in oktober 2018 geopend. Alles functioneert perfect en ABS Splinter werkt naar grote tevredenheid in een van de meest moderne en vooruitstrevende schadeherstelwerkplaatsen van Nederland. Een mooi resultaat, waar alle betrokkenen voldaan op terugkijken. Benjamin Moinat verwoordt zijn eigen gevoel treffend: “Kijk, iedere klus waar de klant tevreden is, is voor ons een mooie klus. Maar omdat we hier iedere dag langs rijden is deze misschien nog net ietsje mooier!”