Zo’n warme periode als we halverwege juli gehad hebben, levert heel wat ondernemers in de BV Nederland stress op. Met name omdat zich storingen voordoen in hun airco- en koelsystemen. En wanneer je als horecaondernemer, slager of ijscoman hartje zomer de boel niet meer gekoeld krijgt heb je een groot probleem.
Vroeger hadden wij bij IJskoud zomerdagen dat we honderd storingen op een dag binnen kregen. Van heinde en verre belden mensen met een acuut probleem aan hun installatie. Het overgrote deel daarvan betrof installaties die niet door ons geplaatst waren, en die amper of niet onderhouden waren. Als reactie daarop hebben we een onderhoudstak in ons bedrijf opgezet, die het onderhoud van door ons geinstalleerde systemen verzorgt. Waar we vroeger ook storingen bij niet-klanten aanpakten, doen we nu alleen nog ‘eigen’ storingen. Maar u begrijpt: dat zijn er veel en veel minder dan die honderd par dag van vroeger. Een installatie die netjes jaarlijks onderhoud krijgt en waar preventief componenten vervangen worden als het beste eraf is, gaat niet alleen veel langer mee, hij heeft ook nog eens veel minder storingen.
Onze monteurs zijn maar wat blij met deze manier van werken. Het betekent dat ze niet meer aan systemen hoeven te werken die van ellende aan elkaar hangen (of juist van ellende uit elkaar vallen). Bovendien hebben ze zelden nog een zwetende ondernemer die met paniek in zijn ogen die op hun vingers staat te kijken of het allemaal wel snel genoeg weer goed komt met zijn koelsysteem.
Bij het aanschaffen van een airco- of koelsysteem prevaleren in mijn optiek te vaak de kortetermijndoelstellingen: zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk een installatie bouwen en daar dan de eerste jaren niet meer naar omkijken. Terwijl een installatie die niet goed onderhouden wordt minder rendement levert, gaandeweg meer (acute) kosten oplevert en uiteindelijk een aanzienlijk minder lange levensduur heeft. Je doet er als ondernemer veel beter de kosten over de hele levensduur van de installatie te bekijken. Dus niet alleen de prijs bij aanschaf begroten, maar ook onderhoud en vervanging van componenten alvast begroten en plannen in een degelijk meerjarenonderhoudsplan. Niet wachten tot er een keer iets kapotgaat en dan in paniek kijken wat er te redden is, maar met onderhoud en preventieve vervanging voorkómen dat er iets kapotgaat. Zo hou je ook in warme julimaanden als ondernemer het hoofd (en je gasten, vleeswaren of ijsjes) heerlijk koel.
Warme groet,
José Komin