“Shit, het wordt zonnig…”
De zon is er vroeg bij dit jaar. En dat betekent dat het in ons bedrijf meteen alle hens aan dek is. Genieten van de eerste zonnestralen betekent voor half Nederland een koud biertje op het terras. Voor horecaondernemers betekent dit dat hun installaties in één klap zwaar belast worden (want: meer koelcapaciteit gevraagd en een warmere omgevingstemperatuur). Dat is soms best een aanslag op zo’n systeem, zeker na een maandenlange periode van rust. Dan zie je meteen het verschil tussen systemen die goed onderhouden zijn, en systemen waar al die tijd niemand naar heeft omgekeken.
Wij merken het direct bij IJskoud. De eerste warmte zorgt traditiegetrouw voor een piek in storingen. Gelukkig krijgen wij die tegenwoordig al veel minder dan vroeger. Om de simpele reden dat we alleen nog onderhoud doen aan installaties die we zelf geplaatst hebben. En waarvan het onderhoud structureel gebeurt. Geen half werk, geen achterstallig onderhoud, geen verrassingen. Lange tijd pakten we alles aan (klantgerichtheid is nou eenmaal iets dat heel diep zit, zelfs richting klanten die zelf wat minder serieus met hun koeling bezig waren), maar daar werden we moedeloos van. Andermans rommel opruimen is behoorlijk demotiverend.
We doen het dus goed, of we doen het niet. Voor onze klanten betekent dit: veel minder storingen, geen paniek en gewoon doordraaien, ook als de thermometer oploopt. En voor onze monteurs? Werken aan goed onderhouden installaties, zonder stress en zonder last-minute reddingsoperaties voor systemen die van ellende uit elkaar vallen.
Een airco- of koelsysteem koop je niet voor één zomer. Het is een investering in continuïteit. Met regelmatig onderhoud, tijdige vervanging van onderdelen en een goed meerjarenplan voorkom je dat je tijdens de eerste warme dagen – of hartje zomer – ineens stilvalt.
Zorg dus dat je installatie klaar is voor de zomer. Dan genieten jij, je klanten én wij allemaal als de zon gaat schijnen.
Warme groet,
José