Blusssystemen moeten altijd werken, daarom vertrouwen Marlou en Ron op FreezerData.

Onze monteurs, onze helden: Ron over 23 jaar koudetechniek
Foto van José Komin
José Komin

Directeur IJskoud

Blussystemen moeten altijd werken, daarom vertrouwen Marlou en Ron op FreezerData.

In de wereld van brandbeveiliging draait het om zekerheid. Geen ruimte voor twijfel, geen seconde te verliezen. Marlou van Dijk van Ansul Solutions BV weet dat als geen ander. Zij is verantwoordelijk voor het onderhoud en de oplevering van tientallen LPCO₂-blussystemen door heel Nederland. En ze doet dat niet alleen. Al jaren werkt ze intensief samen met servicemonteur Ron Bree van IJskoud. Een gouden combinatie, mede dankzij FreezerData.

“Wij beveiligen onder andere PGS15-opslaglocaties, waar gevaarlijke stoffen liggen opgeslagen,” legt Marlou uit. “Als daar brand ontstaat, wordt dat 24/7 automatisch gedetecteerd. Zijn er twee automatische melders in alarm, dan komt het LPCO₂-systeem meteen in actie en wordt de brand via een leidingnetwerk met nozles geblust. Je moet er dus op kunnen vertrouwen dat álles werkt.”

FreezerData als extra zintuig

Om die betrouwbaarheid te garanderen, wordt bij steeds meer nieuwe systemen FreezerData ingezet. Dit slimme, AI-gestuurde monitoringsysteem houdt onder meer de druk en temperatuur van de LPCO₂-tanks in de gaten. Dat is cruciaal, want de tanks moeten continu gekoeld blijven omdat anders de druk in de tanks te hoog oploopt. Is er een storing of afwijking? Dan krijgen Ron en Marlou automatisch een melding, vaak nog voordat de klant er iets van merkt.

“Laatst kreeg ik een mailtje binnen,” vertelt Ron. “Tank op 0 bar. Dat betekent dat het systeem waarschijnlijk is afgegaan. Ik bel Marlou, zij neemt direct contact op met de klant. Dat geeft vertrouwen: we zitten bovenop de zaak, nog voor iemand zelf de schade opmerkt.”

Marlou vult aan: “We kunnen onze klanten hiermee echt een hogere servicegraad bieden. Ook spanningsuitval of andere calamiteiten zien we meteen. Dat is ontzettend waardevol. De installaties moeten gewoon blijven draaien, een storing mag nooit onopgemerkt blijven en de klant moet worden ontzorgd.”

Van pilot naar standaard

Bij alle nieuwe Ansul-installaties is FreezerData inmiddels standaard. “We hebben eerst een pilot gedaan en dat was meteen succesvol,” zegt Marlou. “Daarna hebben we intern afgesproken om het systeem voortaan altijd toe te passen. Ik heb klanten persoonlijk gebeld en uitgelegd wat FreezerData voor hen doet. De meesten waren direct enthousiast.”

Directe lijnen, korte communicatie

De samenwerking tussen Ansul en IJskoud is in de loop der jaren hechter geworden. Marlou en Ron spreken elkaar wekelijks. “Soms staan we samen op locatie,” zegt Marlou. “Maar vaak plannen we een route met drie systemen op een dag: eentje waar wij samen heen gaan omdat wij daar op locatie zijn voor onderhoud en twee waar Ron zelfstandig naartoe kan in overleg met de klant. Via FreezerData blijf ik dan op afstand betrokken.”

Ron: “Meldingen komen automatisch binnen bij mij, op kantoor én bij de technische backoffice van Ansul. En omdat ik niet overspoeld word met e-mails, kan ik snel reageren. Bij Marlou komt er meer binnen, dus ik zit wat dichter op het balletje.”

Een fijne samenwerking met oog voor het grotere belang

De samenwerking is niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk prettig. “We zijn weleens in België op klus, dan pakken we een hotelovernachting,” lacht Ron. “Dan is het werk én gezellig: een hapje, een biertje. Over een jaar of vijf ga ik met pensioen en tot die tijd hoop ik zo prettig met Marlou en FreezerData te blijven samenwerken.”

Marlou knikt: “Bij IJskoud werken meer mensen die hun werk keurig doen. Maar Ron weet echt alles, kent alle systemen door en door. Ik vertrouw erop dat hij zijn kennis voor zijn pensionering goed overdraagt, maar tot dat moment werk ik – en wij als Ansul – nog graag met hem samen!”

Deel dit bericht

Meer van dit ontvangen in uw inbox? Schrijf u direct in voor onze nieuwsbrief.

Laatste berichten