Met de uitdagingen waar we als sector voor staan, moet soms een efficiencyslag worden gemaakt. Alleen mag dat nooit ten koste gaan van de kwaliteit die je aan klanten biedt. Daarom blijf ik me ervoor inzetten om ons bedrijf klein, persoonlijk en onafhankelijk te houden.
Onlangs stond in het FD een paginagroot artikel over iets dat mij ook al langere tijd zorgen baart. Klanten en overheid stellen steeds hogere eisen aan installatiebedrijven, techniek wordt steeds complexer en er is een structureel tekort aan gekwalificeerd personeel. Het gevolg is dat kleine installatiebedrijven het niet meer zelfstandig redden en worden overgenomen door grotere. Zo blijven een paar grote consortia over, die onderling het grootste deel van de markt verdelen.
Hoewel ik autonomie van ons bedrijf heel hoog in het vaandel heb staan, ontkomen ook wij niet aan de gevolgen van de hierboven genoemde problemen. Toevallig tekende ik onlangs een tweejarige raamovereenkomst met een groot, landelijk installatiebedrijf. Ik krijg via hen nieuwe klussen, zij krijgen een deel van de winst. Hoewel dat enerzijds voor beide partijen voordeel oplevert, zit er ook een groot nadeel aan. Ik praat namelijk niet altijd zelf met de klanten die zij aanleveren, ik bouw geen relatie op, ik ben alleen nog maar uitvoerder. Terwijl communicatie nu net zo belangrijk is. Over hoe meer schijven het gaat, hoe minder er blijft hangen. De mensen op kantoor van deze opdrachtgever hebben geen diepgaande kennis van wat wij doen. Maar ja, klanten willen nu eenmaal één aanspreekpunt, ze willen niet ook nog met het koelinstallatiebedrijf moeten praten.
Alles moet sneller, beter, efficiënter, groter. Ik vraag me geregeld af of autonomie en echt vakmanschap nog wel haalbaar en houdbaar zijn in deze tijd. Maar de paradox is dat juist bij steeds strengere regelgeving en steeds complexere techniek, specialistische kennis en kunde belangrijker worden. En dat een monteur die doorvraagt bij een klant om de vraag achter de vraag te vinden, juist waardevoller is dan ooit.
Natuurlijk is efficiency goed. Maar die moet niet ten koste gaan van kwaliteit voor onze klanten. Dus hoewel ik blij ben met de handtekening die ik heb gezet, blijf ik alles op alles zetten om ons bedrijf klein, persoonlijk en onafhankelijk te houden. We blijven het lekker zelf doen. Doet u hetzelfde?
Warme groet,
José