Hoe geven we betekenis?

jose komin
José Komin
José Komin

Directeur IJskoud

Er gebeurt momenteel veel in de wereld dat tot angst en onrust leidt, ook bij werknemers. José Komin, mede-eigenaar van IJskoud, is desalniettemin optimistisch. Als ondernemer of leidinggevende kun je namelijk veel doen om angst en onzekerheid weg te nemen, bijvoorbeeld door door oprechte interesse te tonen in de mens achter de medewerker.

We leven momenteel in een heel onrustige periode. De economie is in de war. Aanvoerketens zijn verstoord, er is een tekort aan computerchips voor van alles en nog wat, en het dagelijks leven wordt in hoog tempo duurder. Voor onze planeet heeft de toekomst er nog nooit zo somber uitgezien, onze leiders en politici leiden vrijwel wekelijks aan acuut geheugenverlies en er woekert hier niet zo heel ver vandaan een verschrikkelijke oorlog waarvoor een oplossing op korte termijn alleen maar verder weg lijkt te raken. Het gevolg: onrust en angst. Ik merk het duidelijk in en rond ons bedrijf, zowel bij klanten als bij medewerkers. Lontjes zijn korter en iedereen staat meer op zijn strepen dan ooit. Terwijl juist door die onzekerheid om ons heen minder dan ooit kan worden beloofd of vastgelegd. Afspraken en beloften komen momenteel standaard met een flinke slag om de arm.


Voor ons als ondernemers komt daar nog een flinke uitdaging bovenop: het gebrek aan goed personeel. Iedere dag voelen wij de tekorten als werk blijft liggen, als klanten en medewerkers botsen door stress of verkeerde verwachtingen, of bij de knoop in onze maag als weer een medewerker opzegt die nog maar net is ingewerkt, maar elders meer kan verdienen. Nu klinkt dit allemaal wellicht wat heftig, maar ondanks alles ben ik toch optimistisch. Hoewel we in turbulente tijden leven en werken, geloof ik dat wij als ondernemers en leidinggevenden heel veel kunnen doen om angst en onzekerheid weg te nemen, te beginnen in onze bedrijven. Wij hebben het vermogen – en wat mij betreft zelfs de morele plicht – om medewerkers veiligheid en vertrouwen te bieden op de werkplek. Dat is niet makkelijk. Millenials en de generatie daarna, die nu van school komt, hebben heel andere verwachtingen van hun carrière dan eerdere generaties. Techneuten willen anders benaderd worden dan sales-mensen.

Hoe bied je het hoofd aan al die verschillende eisen en wensen? Volgens mij door oprechte interesse te tonen in de mens achter de medewerker. Door echt te kijken en te luisteren. Door angsten en onzekerheden serieus te nemen en waar nodig oplossingen aan te dragen. Door in ieder geval met elkaar in gesprek te zijn. Door iedereen te laten voelen dat hij of zij ertoe doet, niet alleen tussen 9 en 5, maar ook tussen 5 en 9. Onderaan de streep wil iedereen betekenisvol zijn en juist in turbulente tijden is dat belangrijker dan ooit. Laten wij er dus met zijn allen voor zorgen dat we onze medewerkers dat gevoel van betekenis bieden. Uiteindelijk maakt dat onze rol als werkgever ook alleen maar betekenisvoller. In combinatie met een gezonde P&L is dat een heel lekker gevoel.”

Warme groet,

José Komin, mede-eigenaar van IJskoud 

Deel dit bericht

Meer van dit ontvangen in uw inbox? Schrijf u direct in voor onze nieuwsbrief.

Laatste berichten