IJskoud in de cloud

IJskoud in de cloud
Picture of José Komin
José Komin

Directeur IJskoud

Bij IJskoud zijn we niet alleen gericht op het leveren van hoogwaardige diensten, maar zoeken we ook voortdurend naar manieren om nieuwe technologieën en innovaties te omarmen. In deze blog vertelt Matthijs Moison, projectcoördinator en systeembeheerder bij IJskoud, hoe IJskoud gebruikmaakt van de nieuwste technologieën om onze dienstverlening naar een hoger niveau te tillen.


Van commercie naar IT

Ik ben zeven jaar geleden bij IJskoud begonnen als commercieel medewerker binnendienst, maar al snel merkte ik dat mijn interesse steeds meer richting ICT verschoof. Ik ging steeds meer tijd besteden aan IT-gerelateerde taken en inmiddels beslaat dat de helft van mijn tijd. Voorheen deed Henk Komin, mede-eigenaar van IJskoud, dat. Nu kan Henk zich meer richten op zijn expertise: de koeltechniek. Dat is tenslotte waar het hier om draait. Mijn huidige taken omvatten projectoptimalisatie, waarbij ik vaak ook de IT-component op me neem, en projectadministratie waarbij ik met klanten samenwerk en ervoor zorg dat de facturatie soepel verloopt.


Voorlopers, toen en nu

Binnen IJskoud lopen we altijd al voorop als het gaat om IT en technologie. Zo waren we het eerste bedrijf dat digitale werkbonnen implementeerde, en onze monteurs waren de eersten in de branche die rondliepen met pagers en PDA’s – de voorloper van de smartphone. Inmiddels maken onze monteurs al jaren gebruik van tablets om werkbonnen in te vullen en digitale checklists te voltooien. Wanneer ze onderhoud uitvoeren aan een koelcel, krijgen ze een dertigtal vragen voorgeschoteld die ze beoordelen met een rapportcijfer. Die vullen ze in in een speciaal programma op de tablet en het resultaat gaat vervolgens digitaal naar de klant. Dit is een efficiënte en effectieve manier om het onderhoudsproces te stroomlijnen en onze klanten te voorzien van kwalitatief goede informatie.


Naar de cloud

Sinds kort zijn we volledig overgestapt naar de cloud. We werkten natuurlijk al deels in de cloud. Thuiswerken is al heel lang mogelijk bij IJskoud, tijdens de pandemie hebben we ook bellen via de computer geïmplementeerd, zodat collega’s ook vanuit huis de telefoon konden aannemen. Nu werken we volledig in de cloud, met al onze systemen, inclusief het ERP-systeem. Deze overstap biedt talloze voordelen, waaronder verbeterde veiligheid, flexibiliteit en schaalbaarheid. Als we bijvoorbeeld twee nieuwe medewerkers hebben, is één telefoontje naar onze IT-partner genoeg om alles te regelen. Extra rekenkracht toevoegen in het datacenter? Fluitje van een cent. Dat gaat niet als je je servers fysiek op locatie hebt staan. Is er onverhoopt even geen internet? Dan schakelen we gewoon over naar 4G.


AI en ChatGPT

Zoals de bijna hele wereld, zijn ook wij bezig met het verkennen van mogelijkheden met AI en ChatGPT. Deze technologieën helpt ons in ons werk ondersteunen en maakt dat we efficiënter kunnen werken. Met ChatGPT kunnen we bijvoorbeeld automatisch teksten genereren die goed leesbaar zijn, zelfs voor collega’s die moeite hebben met schrijven in het Nederlands. Ook kunnen we ChatGPT gebruiken om handleidingen op te zoeken voor specifieke koeltechnische installaties. Elke regelaar heeft weer andere parameters en instellingen. Vroeger moesten we maar hopen dat we de handleiding op kantoor hadden en zo niet, dan werd het zoeken op Google. Maar met ChatGPT heb je in drie seconden je antwoord. Ook bij het invullen van de werkbonnen gebruiken we kunstmatige intelligentie. Op basis van bepaalde meldcodes en afmeldcodes genereert AI de juiste teksten. Ik hoef waarschijnlijk niet uit te leggen wat dit alles doet met onze efficiëntie.


Voorspellend onderhoud met FreezerData

Ook zetten we AI in voor FreezerData, ons hightech platform dat voorspellend onderhoud aan koelinstallaties mogelijk maakt. Doordat we alle historische data over storingen hebben verzameld en daar een algoritme op los hebben gelaten, kunnen we problemen voorzien voordat ze daadwerkelijk optreden. Omdat we al weten welk probleem er aan zit te komen en hoe we dat op kunnen lossen, heeft de monteur altijd het juiste onderdeel bij zich. Dat bespaart tijd en extra voorrijkosten en maakt dat we onze klanten nog sneller en efficiënter kunnen helpen.


Warme groet,


Matthijs Moison

Deel dit bericht

Meer van dit ontvangen in uw inbox? Schrijf u direct in voor onze nieuwsbrief.

Laatste berichten