‘Ik probeer de verbindende schakel te zijn tussen klant en techneut’

‘Ik probeer de verbindende schakel te zijn tussen klant en techneut’
Picture of José Komin
José Komin

Directeur IJskoud

Bij IJskoud willen we onze technische mensen laten doen wat ze het beste kunnen: slim koelen. Want dingen koud maken, dat is onze corebusiness. Maar tot in detail schriftelijk vastleggen wat ze gedaan hebben, dat staat niet altijd bovenaan de prioriteitenlijst van onze monteurs. Gelukkig hebben we uitstekende mensen die de verbindende schakel vormen tussen klant en techneut. Sascha Ubink is zo’n cruciale schakel. In deze blog vertelt Sascha waarom ze al 18 jaar een blije spin in het web van IJskoud is.


Contractbeheer en onderhoudsplanning

Ik hou me bij IJskoud bezig met contractbeheer en onderhoudsplanning, maar hou ook in de gaten welke werkzaamheden in de pijplijn zitten. Moeten er dingen vervangen worden, zet ik dat door naar de nieuwbouwploeg. Moeten we bijvoorbeeld een lek opsporen, dan zorg ik dat dat ingepland wordt bij het serviceteam. Ik stel vervolgoffertes op voor onderhoud en verzorg, samen met mijn collega’s, de communicatie met onze klanten. Zo ben ik het eerste aanspreekpunt voor Noordwest Ziekenhuisgroep, Ziggo Dome en A. de Jong Installatietechniek, maar ook voor Heijmans en Croonwolter&dros als het gaat om het vastgoed en de stations van het GVB.


De spil tussen klant en techneut

Ik probeer de verbindende schakel te zijn tussen de klanten en de technici. Dat doe ik door goed te luisteren en de juiste vragen te stellen. De jongens in de buitendienst denken over heel veel dingen diep na en doen enorm veel, maar ze noteren het niet allemaal even gedetailleerd. Aan mij de schone taak om te begrijpen wat ze hebben opgeschreven. En misschien nog wel belangrijker: om te achterhalen wat ze niét hebben opgeschreven en wat we wel moeten weten. Onze monteurs zijn geweldige vakmensen, maar schriftelijk vastleggen wat ze exact gedaan hebben, dat is niet altijd hun sterkste punt. Ze leggen hun werk mondeling uit aan de klant, maar dan moet de klant dat maar net willen weten en een beetje technisch onderlegd zijn. Vervolgens is het belangrijk om de werkbon correct af te ronden en checklijsten in te vullen. Dat laatste stukje, de schriftelijke communicatie, dat staat niet altijd bovenaan hun prioriteitenlijst. Ze gaan liever door naar de volgende klant om weer verder te sleutelen. Het gevolg is dat ze soms vier uur werk samenvatten in twee zinnen. Mijn uitdaging is om een vertaalslag te maken tussen wat er in hun gedachten gebeurt, wat er op papier staat en hoe we deze informatie schriftelijk naar de klant communiceren. En, zoals Ron al vertelde in zijn blog, het is natuurlijk geweldig dat de integratie van FreezerData en ChatGPT daar nu aan bij gaat dragen door de Virtuele Monteur een stem te geven.


Een warme match met IJskoud

Ik ben in 2005 bij IJskoud begonnen. Toen ik was afgestudeerd aan de VU, heb ik twee jaar lang verschillende baantjes via uitzendbureaus gehad, maar ik kon niet echt iets naar m’n zin vinden. Potentiële werkgevers vonden me of te hooggeschoold, of ik had te weinig werkervaring, het bekende probleem. Tot Henk en José Komin, mijn zwager en schoonzus, wel wat fris bloed konden gebruiken. Zij stelden voor om een jaartje bij IJskoud te komen werken, om zo werkervaring op te doen. Dat is inmiddels 18 jaar geleden. Ik kwam binnen om personeelszaken op te zetten, maar al snel moest ik bijspringen op onderhoud vanwege het vertrek van een collega. Daar kwam later ook service kijken, omdat die twee elkaar natuurlijk raken en daar extra hulp nodig was. In de loop der jaren heb ik vaak andere taken op me genomen als dat nodig was, zoals financiële zaken en het opstellen van offertes voor vervolg- en reparatiewerk. Maar service en onderhoud zijn altijd een onderdeel gebleven van mijn takenpakket.


Elke dag leren

Wat ik zo leuk vind aan werken bij IJskoud, is dat geen dag hetzelfde is. Ik leer elke dag iets nieuws en zolang ik dat gevoel heb, weet ik dat ik nog op de juiste plek zit. Afgelopen zomer was ik op vakantie in Spanje, heerlijk, maar na drie weken stond ik weer te springen om aan het werk te gaan. Het meedenken met de klant, hen van dienst zijn, helpen en vooral het opbouwen van relaties met klanten vind ik enorm leuk. En natuurlijk mijn collega’s, al worden ze soms een beetje gek van al mijn vragen. Maar ja, er gebeurt van alles in die slimme hoofden wat ze niet vanzelf delen. Ik heb er de afgelopen 18 jaar een aantal zien vertrekken, maar de groep collega’s waarmee ik al vele jaren samenwerk is flink. We hebben samen al heel wat meegemaakt. Ze leren me elke dag iets nieuws, of het nu op technisch vlak is of over hoe zij naar zaken kijken. Dat is heel leerzaam.


Het beste en warmste koeltechnische bedrijf van Nederland

Mijn droom is dat iedereen bij IJskoud goed op z’n plek zit en doet waar hij of zij het meest van houdt, happy is en dat we met elkaar het beste en warmste koeltechnische bedrijf van Nederland zijn. Het is belangrijk dat we allemaal met plezier naar ons werk gaan en doen waar we blij van worden. De ontwikkelingen rondom FreezerData passen daar natuurlijk helemaal bij.


Langs de lijn

Als ik niet aan het werk ben, zijn er genoeg dingen waar ik blij van word. Die drie weken luieren in Spanje vond ik zalig, maar ik hou ook van bikkelsporten als kickboksen en krachttraining en sinds kort sta ik op de padelbaan. Wat ik ook met veel plezier doe, is het coachen van voetbalmeisjes onder de acht jaar. Elke zaterdagochtend sta ik bij de meiden van CSW in Wilnis langs het voetbalveld. Ik vind kinderen fantastisch, ze maken enorme lol en zeggen ongeremd wat ze ergens van vinden. En hoe gaaf is het als je ze kunt helpen bij het opbouwen van hun zelfvertrouwen en ze te helpen als team samen te werken?! Daarnaast ontspan ik graag door te lezen, tijd door te brengen met mijn vriend Hans en onze twee dochters, en leuke momenten te delen met vrienden. 


Warme groet,

Sascha Ubink

Deel dit bericht

Meer van dit ontvangen in uw inbox? Schrijf u direct in voor onze nieuwsbrief.

Laatste berichten