Kiki Schut: Van medische zorg naar Team Medisch

Kiki Schut: Van medische zorg naar Team Medisch
José Komin
José Komin

Directeur IJskoud

Dit is het verhaal van onze 26 jarige collega Kiki Schut die 1 april jl. bij IJskoud is komen werken. Ze is een ambitieuze collega, maar ook moeder, die al op jonge leeftijd diverse functies in de zorgsector bekleed heeft. Haar opgedane ervaring wordt nu opnieuw voor de zorg ingezet; ze is bij ons coördinator van Team Medisch. Op 5 vragen gaf zij inspirerende antwoorden die hopelijk andere jonge vrouwen aanzet om in de techniek te gaan werken.

1: Welke ervaring neem je mee?

“Allereerst ben ik blij met het nest waar ik uit kom. Als kind werkte ik al in de snackbar van mijn vader en leerde ik met veel verschillende mensen om te gaan. Jezelf altijd voor minimaal 100% inzetten heb ik van huis uit meegekregen. Daar ben ik trots op. Daarom ging ik ook in de zorgsector werken, want ik heb het liever druk dan rustig. Als doktersassistente leerde ik omgaan met problemen van patiënten door vooral goed te luisteren. En er is geen betere leerschool om prioriteiten te leren stellen dan de spoedeisende hulp of het werken op de operatieafdeling.”


2: Wat sprak je aan tijdens de sollicitatie?

“Wat ik echt als ‘anders’ heb ervaren is dat er tijdens mijn sollicitatie eerst werd gekeken naar mijn persoonlijke kwaliteiten of talenten en vervolgens wordt gekeken of er een functie is die bij mij past. Maar er zijn nog twee dingen die mij aanspraken. Allereerst werd heel verhalend toegelicht hoe een werkweek verloopt, zodat ik er gelijk een goed beeld bij had. Ten tweede vind ik het enorm aantrekkelijk om in een familiebedrijf te werken. Mijn ervaring is dat je daar warmer wordt ontvangen en iedereen bereid is om een extra stap te zetten.”


3: Hoe zet je jouw kennis in binnen Team Medisch?

“Uit ervaring begrijp ik de urgentie in de medische sector als het gaat om koelsystemen. Medicijnen bij apothekers, de koeling in een mortuarium, de opslag van vaccins, maar ook de airco op een operatiekamer moeten altijd in orde zijn. Daarom ben ik blij dat ik het service en onderhoud mag inplannen voor onze monteurs, die zowel onderhoud als correctieve werkzaamheden uitvoeren. Geen dag is hetzelfde. Er is nog iets anders. In de zorgsector is vaak behoefte aan extra detail, bijvoorbeeld over bestede tijd en budget. Daarom geef ik ook terugkoppeling aan medische klanten in de vorm van een onderhoudsverslag. Zo kunnen klanten zien welke werkzaamheden er door onze servicemonteurs zijn uitgevoerd. Enerzijds begrijp ik dat budgetten in de gaten gehouden moeten worden, anderzijds moeten we vooral ook uitleggen als het urgent is om iets te vervangen. Door koeling kun je immers levens redden.”


4: Waarom werken volgens jou zo weinig vrouwen in de techniek?

“Het werken in de technische sector houdt zoveel meer in dan ‘sleutelen’ . Ook achter de schermen moet er van alles geregeld worden. Bij IJskoud koppelen we bijvoorbeeld aan iedere servicemonteur iemand die structuur en overzicht houdt en om kan gaan met administratieve handelingen en goed is in klantcontact. Daar blijken vrouwelijke “empatische” kwaliteiten vaak van grote betekenis te zijn. Structuur aanbrengen, omgaan met stressbestendige situaties, presteren onder druk en een stap meer willen zetten dat past wel bij mij. Om een goed team te bouwen heb je elkaars kwaliteiten nodig. Overigens zijn vrouwen die wel willen sleutelen natuurlijk van harte welkom.”


5: Welke tip kun je geven aan jonge vrouwen?

“Ga je op jonge leeftijd breder oriënteren en sluit niets op voorhand uit. Dan kom je er vanzelf achter wat je leuk vind en wat bij je past. Ik ben zelf namelijk een voorbeeld van iemand die op jonge leeftijd iets teveel naar de Amerikaanse ziekenhuisserie Grey’s Anatomy heeft gekeken. Door deze beïnvloeding dacht ik dat mijn roeping in de zorgsector lag, maar de realiteit bleek anders. Toch vind ik het gaaf dat ik nu als een soort medische branche specialist voor IJskoud mag werken, waardoor ik nog steeds mijn bijdrage aan de zorg lever.”


Kiki eindigt met haar droom om het Team Medisch uit te bouwen. Ze hoopt om in de toekomst veel meer medische klanten zoals ziekenhuizen, apotheken, verzorgings- en verpleeghuizen en particuliere klinieken te bedienen. En daar sluit ik mij graag bij aan…


Een warme groet Kiki!


José Komin, mede-eigenaar van IJskoud

Deel dit bericht

Meer van dit ontvangen in uw inbox? Schrijf u direct in voor onze nieuwsbrief.

Laatste berichten

jose komin
Column

15% GasTerug

Hoe eerder we met zijn allen ophouden met het spekken