Maar toen kwam die hittegolf …

jose komin
Foto van José Komin
José Komin

Directeur IJskoud

Het coronavirus leek de afgelopen weken eindelijk wat onder controle, maar vervolgens kregen ondernemers een volgend probleem: de hittegolf. Volgens José Komin, algemeen directeur van IJskoud, moeten we er juist nu voor elkaar zijn om samen deze periode door te komen.

“Het zal u allen niet zijn ontgaan dat we begin augustus een hittegolf kregen te verwerken. Dagen achter elkaar kwam het kwik boven de 30 graden uit. Of dat aangenaam is of niet, is een discussie die ik even parkeer. Ik wil het graag hebben over de gevolgen ervan voor ondernemers. Of, meer precies, mijn klanten. Ik heb ze namelijk in groten getale aan de lijn gehad.

Dat zit zo. Eindelijk, eindelijk, eindelijk liep het weer een beetje in de Amsterdamse horeca. De Covid-teugels werden enigszins gevierd, de angst had plaatsgemaakt voor het gevoel dat het virus onder controle was en de terrassen stroomden weer vol. Maar toen kwam die hittegolf. En moesten koelsystemen die weken of maanden hadden stilgestaan ineens in de overdrive. Van 0 naar 100 in anderhalve seconde, zogezegd.

Het gevolg: storingen. Op het meest ongunstige moment van het jaar. Na een zware periode waarin er heel voorzichtig, met muizenbeetjes tegelijk, weer wat hoop en positiviteit ontstond bij horecaondernemers. Het gevoel dat ze het dan hopelijk, misschien, als alles mee zou blijven zitten, tóch gingen overleven. En als het dan 35 graden is en je eindelijk lekker omzet aan het maken bent, houdt je koelsysteem of ijsblokjesmachine ermee op.

De telefoontjes die volgden waren hartverscheurend. Ik ben vijftien jaar ondernemer, maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Ik voelde pure paniek bij de mensen die ik aan de lijn kreeg. Niet om die ene koeling of ijsmachine, maar vanwege een dieper liggende, meer existentiële wanhoop. Op sommige dagen kreeg ik zonder overdrijven dertig, veertig van dit soort verhalen te horen, van ondernemers die het water aan de lippen staat en die met hun laatste krachten vechten voor lijfsbehoud. Eerlijk is eerlijk, ik heb het niet altijd droog gehouden. En als IJskoud zetten we al weken lang alles op alles om iedereen te helpen en bedrijven aan de gang te houden.

Die telefoontjes hebben me nog meer gesterkt in mijn overtuiging dat we er juist nu voor elkaar moeten zijn. We moeten elkaar hier doorheen slepen. Klanten, leveranciers, ondernemers, medewerkers, gasten, alles en iedereen moet nóg een tandje bij zetten. Juist nu. Laten we met zijn allen zorgen dat geen van ons strandt in het zicht van de haven”.

Warme groet, José Komin, algemeen directeur van IJskoud

Deel dit bericht

Meer van dit ontvangen in uw inbox? Schrijf u direct in voor onze nieuwsbrief.

Laatste berichten