Matthijs Moison: IJskoud(e) crisismanager in turbulente tijden

Matthijs Moison
Foto van José Komin
José Komin

Directeur IJskoud

Bij IJskoud BV is Matthijs Moison verantwoordelijk voor projecten, processen en veiligheid, en overziet hij de ICT van het bedrijf. Daarnaast is hij in zijn vrije tijd Postcommandant bij de vrijwillige brandweer van Ilpendam. In die rol heeft hij uitgebreide ervaring opgedaan in crisismanagement. Daarom is hij sinds dit weekend spin in het web van het IJskoud crisisteam.

Matthijs, vertel eens over jouw werk bij de brandweer?

“Ik ben nu dertien jaar bij de vrijwillige brandweer in Ilpendam. Sinds acht jaar ben ik daar Postcommandant, dus ik leid de ploeg. Daarnaast ben ik actief voor de Veiligheidsregio, waar in ons geval acht gemeenten onder vallen. Bij grotere incidenten assisteer ik dan bij het overleg tussen de verschillende instanties vanuit een centrale locatie of een commandocontainer. Dat zijn hele gestructureerde, doordachte processen en daar heb ik veel van geleerd over hoe je je het beste kunt gedragen in crisissituaties.”

Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van een crisismanager?

“Hij of zij moet vooral rustig blijven in stressvolle situaties. Feitelijk blijven handelen, dus gestructureerd werken en beslissingen nemen op basis van kennis, niet op basis van emoties of aannames. Die zijn dodelijk.”

Sinds zondag is er een IJskoud crisisteam, waar jij een belangrijke rol in hebt. Hoe pas je jouw kennis daar toe?

“Bij IJskoud proberen we de afgelopen dagen ook heel kalm te blijven en feitelijk te blijven handelen. Nieuws en meningen vliegen je om de oren, daarom zijn we zondag bij elkaar gekomen om feiten van fictie te scheiden en te bepalen wat we gingen doen. We werken veel voor ziekenhuizen en farmacie, daarvoor moesten we feitelijk analyseren waar we wel of niet terecht konden. Waar zijn verstoringen, waar is de urgentie het hoogst, wie heeft wat nodig, etcetera. En daar kwam nog een factor bij: welke medewerkers kunnen wel of niet? Al die informatie hebben we omgezet in een actieplan.”

Hoe werkt het crisisteam nu duidelijk is dat deze situatie nog wel even gaat duren?

“We werken vanuit huis, dus twee keer per dag hebben we telefonisch overleg waarin we elkaar bijpraten. Dat doen we volgens de zogenaamde BOB-structuur. Dus Beeldvorming (wat weten we, welke informatie is nieuw en van belang), Oordeelvorming (wat moeten we wel of niet met die informatie) en Besluitvorming (wat gaan we concreet doen op basis van wat we nu weten). Die structuur werkt heel goed.”

Heb je tips voor mensen die in paniek zijn of stress ervaren?

“Probeer rustig te blijven en hou het feitelijk. Probeer je te baseren op feiten, bijvoorbeeld van het RIVM of betrouwbare bronnen als het NOS Journaal. Handel niet op basis van sociale media, geruchten, paniekverhalen of meningen. En bedenk je: je bent niet alleen. We zitten er met zijn allen in en komen er met zijn allen weer uit!”

Deel dit bericht

Meer van dit ontvangen in uw inbox? Schrijf u direct in voor onze nieuwsbrief.

Laatste berichten