Mooie dingen hebben tijd nodig

José Komin | IJskoud B.V.
Foto van José Komin
José Komin

Directeur IJskoud

Mooie dingen hebben tijd nodig

Tegenwoordig verwacht iedereen op elke vraag een snel antwoord en voor elk probleem direct een oplossing. Terwijl rust, tijd en focus meestal tot een veel beter resultaat leiden.

Hoewel het in de drukte van alledag soms lastig is, probeer ik geregeld een stapje terug te doen om van een afstandje naar mijn werk en bedrijf te kijken. En dan valt me geregeld op wat een vreemde relatie wij ondernemers hebben tot het begrip tijd. Waarschijnlijk bent u, net als ik, gaan ondernemen vanwege de vrijheid. Maar van de grootste maatstaf voor vrijheid, tijd, hebben we toch structureel te weinig.

En da’s best gek. Zeker omdat ook binnen onze bedrijven tijd heel belangrijk is. Als we dingen de tijd geven, worden ze beter. Als we elkaar onder druk zetten om het sneller te doen, ontstaan er fouten en gaan dingen mis.

Het proces achter koudetechniek is natuurkunde. En veel van die natuurkundige processen hebben tijd nodig. Tijd om installaties geleidelijk op druk te brengen. Om ze vervolgens op temperatuur te laten komen. Om zorgvuldig te kijken of alles werkt en te dubbelchecken of er geen lekkages of andere problemen zijn. Dit vraagt om de rust om gefocust met dit ene proces bezig te zijn.

Ik merk dat behoefte hieraan heel groot is, maar dat we makkelijk over iemands grenzen heen gaan. We doen het allemaal: die monteur ‘even’ bellen, ‘even’ een spoedje, ‘even’ snel een vraag tussendoor. Terwijl je weet dat hij met iets bezig is dat zijn volledige aandacht verdient.

Het is de tijdgeest. Iedereen verwacht instant antwoord, instant actie, instant oplossingen. We accepteren niet meer dat iets straks komt, of later, of morgen. Maar de paradox is dat we ook niet accepteren dat het niet goed gaat met het werk dat die monteur nu aan het doen is.

Hoe is het gekomen dat we dit allemaal zo doen? Onderzoek wijst uit dat het niet goed is voor ons brein om continu aan te staan en continu afgeleid te worden Bovendien hebben die monteur én de klant voor wie hij op dat moment werkt, recht op tijd, aandacht, rust en focus.

Wellicht is het tegen beter weten in … maar zullen we het met zijn allen wat rustiger aan doen?

Warme groet,
José

Deel dit bericht

Meer van dit ontvangen in uw inbox? Schrijf u direct in voor onze nieuwsbrief.

Laatste berichten