Onze monteurs zijn onze helden: Ron over 23 jaar koudetechniek

Onze monteurs, onze helden: Ron over 23 jaar koudetechniek
Foto van José Komin
José Komin

Directeur IJskoud

Hoewel je het misschien niet verwacht, kom je in de koudetechniek veel bijzondere verhalen tegen. Bij IJskoud zijn het de monteurs die het verschil maken. Zij zijn degenen die zorgen dat alles blijft draaien en weten elke dag weer uitdagingen aan te gaan. Ron Bree, een van onze monteurs, doet dat al 23 jaar voor ons, nog steeds met evenveel enthousiasme. Wat houdt hem gemotiveerd? In deze blog vertelt Ron hoe hij begon, waarom hij bleef en hoe hij de toekomst ziet.


Waarom IJskoud?

Rons carrière in de koudetechniek begon niet bij IJskoud. Hij startte ooit in de bloembollenkoeling in Noord-Holland, maar dat bedrijf ging failliet. Daarna werkte hij bij een keukenbedrijf in Purmerend, waar hij met een klein team complete keukens bouwde voor Chinese restaurants. “We bouwden met zes man een complete keuken in een week. Alles werd in de fabriek gemaakt, en daarna brachten we een week door op locatie om de hele keuken op te bouwen. Ik deed daar de elektro- en koeltechniek bij. Het was leuk werk, maar toen het aantal Chinese restaurants flink terugliep, werd het tijd voor iets anders.” vertelt hij.


“Daarna heb ik nog een week of wat op de hoogovens gewerkt, maar dat was niks voor mij. Toen heb ik IJskoud een mail gestuurd met de vraag of ze een vacature hadden. Al heel snel kreeg ik antwoord: ‘Wanneer kun je beginnen?’ En nu, 23 jaar later, ben ik er nog steeds.”


De kracht van afwisseling

Voor Ron is de afwisseling in zijn werk een van de belangrijkste redenen om te blijven. “Ik zit nooit dagenlang op hetzelfde project,” legt hij uit. “Meestal werk ik een paar uurtjes op één locatie, dan weer ergens anders. Dat maakt het werk uitdagend en interessant. Ik hoef niet een week lang op dezelfde plek te zitten, dat past gewoon niet bij mij.”


Ook de diversiteit aan klanten maakt het werk boeiend. “Natuurlijk heb je weleens een lastige klant, maar vooral veel leuke. Sommige klanten zijn bijna vrienden geworden. Zoals het hoofd van de technische dienst bij een hotel in Leiden, die me zo nu en dan zijn boot aanbiedt voor een tochtje. Een andere klant waar ik graag kom, is een slager. Hij belde me een keer op een zondagochtend om zeven uur in paniek uit bed. Dat is dan eigenlijk een taak voor de storingsmonteur, maar omdat hij zo’n goede vent is, ben ik toch gegaan. En ja, dan kom je weer thuis met een paar worsten. Dat soort klanten maakt het werk bijzonder.”


Hoe innovatie rust brengt

Naast de afwisseling is Ron ook fan van de innovaties bij IJskoud, zoals FreezerData. Daarover schreef hij al eerder een blog. “FreezerData geeft me rust,” legt hij uit. “Je ziet storingen aankomen voordat ze echt een probleem worden. Daardoor weet je van tevoren wat je kunt verwachten en kun je gericht handelen.”


Dat werkt niet alleen efficiënter, maar maakt ook een groot verschil voor de klant. “Je kunt op afstand aan de data zien wat er aan de hand is en zo gericht zoeken naar een storing. Dat scheelt de klant veel tijd,” zegt Ron. “Wat het mooiste is? Je weet al dat er een storing gaat komen voordat de klant het zelf doorheeft. Dan sta je onverwachts op de stoep met: ‘Uw installatie heeft een probleem.’ Vaak weten ze dat zelf nog niet. Je bent het probleem een stap voor.”


Ron heeft een mooi voorbeeld: “Bij een klant waar 66 FreezerData-systemen draaien, zei iemand laatst: ‘Ik krijg wel heel veel storingen door via die systemen.’ Toen legde ik uit: voordat je die systemen had, wist je helemaal niets van die storingen. Je belde ons pas als de storing al een feit was. Nu zien we ze van tevoren komen. Zeker bij logistieke bedrijven is dat een groot voordeel. Op industriebedrijven valt de spanning bijvoorbeeld regelmatig weg, en dat krijgen wij direct door. Het scheelt die bedrijven enorm veel geld, omdat we niet onnodig hoeven uit te rijden of vertraging oplopen in het proces als we niet het juiste onderdeel in de auto hebben.”


Een familiegevoel op de werkvloer

IJskoud voelt voor Ron als een tweede familie. “Na 23 jaar ken je je collega’s door en door. Dat maakt het werk zoveel fijner,” zegt hij. Maar voor Ron gaat het familiegevoel verder dan alleen samenwerken. Hij vindt het ook belangrijk om zijn kennis door te geven aan de volgende generatie. “Ik probeer jonge collega’s zo goed mogelijk op te leiden. Neem Sam, bijvoorbeeld. De jongste loot aan de IJskoud-stam. Hij zit nog in zijn studie, maar ik laat hem zoveel mogelijk meedraaien. Misschien wordt hij later wel directeur, wie weet. Al moet hij daar nog wat stappen voor zetten,” grapt Ron. “Maar alleen als ze gemotiveerd zijn, anders zoeken ze het maar uit. Je moet wel willen leren, anders heeft het geen zin.”


Meer weten?

Nieuwsgierig geworden naar de wereld van koudetechniek? Of ben je zelf op zoek naar een uitdagende baan waarin je elke dag leert? Laat je inspireren door de verhalen van onze monteurs en ontdek wat IJskoud je kan bieden.

Deel dit bericht

Meer van dit ontvangen in uw inbox? Schrijf u direct in voor onze nieuwsbrief.

Laatste berichten