Technologie in de koeltechniek ontwikkelt zich razendsnel. Zo worden bijvoorbeeld steeds meer koelinstallaties en systemen aan het internet gekoppeld; the Internet of Things (IoT) valt niet meer weg te denken. Hetzelfde geldt voor het gebruik van slimme apps, QR-codes, sensoren en het intelligent meten, analyseren en beschikbaar stellen van data. Maar wat betekenen al deze datagedreven innovaties van IJskoud nu voor onze klanten?
Duidelijkheid rondom service werkzaamheden
Op plekken waar onderhouds- of servicemonteurs werkzaam zijn wordt er vaak nog gewerkt met (onduidelijke) papieren werkbonnen. Bij IJskoud niet. Al onze koeltechnici zijn uitgerust met een tablet en gebruiken daarop de ‘IJskoud Mechanics App’. Via deze speciaal ontwikkelde app verwerken ze digitaal hun werkzaamheden en wordt de kans op fouten enorm verminderd. Handige voorgedefinieerde snelteksten zorgen er namelijk voor dat onleesbare handschriften niet meer bestaan. Bovendien kunnen de koeltechnici in de app ook alle informatie terugvinden over de te verrichten werkzaamheden. Dat is efficiënt en scheelt brandstof; ze hoeven niet naar kantoor te rijden om werkinstructies, installatietekeningen of andere projectinformatie te krijgen. Tot slot is er een koppeling gemaakt met ons ERP systeem, zodat klanten automatisch de factuur ontvangen, met daarop de juiste items die door de koeltechnici in de app zijn aangevinkt.
Klantinzicht en transparantie
Nog een waardevolle innovatie is het klantportaal Mijn.IJskoud.nl. In dit klantportaal hebben IJskoud klanten 24/7 en 365 dagen per dag live inzicht over hoe hun koelinstallatiepark functioneert. Maar het geeft niet alleen technisch inzicht. Alles wat zich tussen de klant en IJskoud afspeelt komt op één plek samen, zoals offertes, openstaande reparaties, afspraken rondom een meerjarig onderhoudsplan en nog heel veel meer. Klanten kunnen zelfs zien wanneer een koelinstallatie de ‘End-of-Live’ datum bereikt. (Het moment waarop geen service meer gegeven kan worden).
Voldoen aan wetgeving door data innovaties
Dat onze klanten aan allerlei wetgeving moeten voldoen, zoals GDP, beschreven we eerder in deze blog. Steeds meer koelinstallaties worden voorzien van sensoren om temperatuur, druk en andere functies, in koelsystemen te meten. Een groot voordeel voor de klant is dat audits door milieuinspecteurs hierdoor sneller uitgevoerd kunnen worden. Alle datagegevens komen immers op een centrale plek bijeen en een volledig logboek is per direct beschikbaar voor de desbetreffende auditor. Onze koelinstallaties zijn daarnaast voorzien van QR-codes, waardoor een koeltechnicus per installatie de juiste datagegevens doorgeeft aan het klantportaal.
Hoe ziet de toekomst eruit?
In de toekomst zal het nog meer gaan om het voorspellen van uitval en voorkomen. Het hightech platform FreezerData speelt daar een cruciale rol bij. Met welke datagedreven innovatie kunnen we jou helpen om een koele toekomst in te gaan?
Een warme groet,
José Komin, mede-eigenaar van IJskoud