In een eerdere blog schreef Henk Komin over het ontstaan van FreezerData, ons krachtige hightech platform, dat voorspellend onderhoud aan koelinstallaties mogelijk maakt. Het maakt van onze koelinstallaties de Tesla’s van de koelwereld. Dat klinkt natuurlijk allemaal prachtig, maar wat vinden onze monteurs daar eigenlijk van? In deze blog vertelt Ron Bree, een van onze monteurs, hoe hij FreezerData is gaan omarmen en wat dat hem brengt.
Wat is FreezerData?
Een jaar of vijf geleden kwam Henk met FreezerData op de proppen. FreezerData is een slim digitaal platform dat voorspelt wanneer koelinstallaties onderhoud nodig hebben en meldingen geeft als er veranderingen optreden in de installatie die voor problemen kunnen zorgen. Dat kunnen ook hele simpele dingen zijn, bijvoorbeeld als iemand de deur van een vriezer open heeft laten staan. Sensoren verzenden 24/7 gegevens naar FreezerData, waardoor wij als monteurs, maar ook de klanten zelf, het functioneren kunnen bekijken via een real-time dashboard. Zo is bijvoorbeeld de Dawsongroup heel blij met het inzicht en de gemoedsrust die ze door FreezerData ervaren.
Storingen voorkomen en oplossen
Of ik bang ben dat technologie mijn werk over gaat nemen? Daar geloof ik niet in. Maar FreezerData zorgt wel dat mijn werk leuker wordt. Zoals Henk al schreef in zijn blog, bij IJskoud hebben we zo’n 10.000 installaties in onderhoud. Om die allemaal langs te lopen, is een hele klus, terwijl met 99 van de honderd installaties niets aan de hand is. Zo heb ik bijvoorbeeld een klant met maar liefst 55 installaties. Vroeger moest ik die allemaal langslopen. Nu krijg ik gewoon een seintje als er iets aan de hand is, waar ik ook ben. Dan kan ik meteen – nog vanuit huis – bekijken wat er aan de hand is. Vaak gaat het om kleine, onbeduidende dingetjes, maar soms is het wel belangrijk. Doordat ik dit op afstand kan bekijken, kan ik snel en gericht reageren en alleen als het nodig is. Een Tesla hoef je ook alleen maar naar de garage te brengen als dat nodig is?
Anticiperen op problemen
Een andere klant is actief in de brandbeveiligingssector. Hij heeft sensoren geïnstalleerd op de koelmachines van CO2-tanks. Het is belangrijk dat deze tanks op druk blijven en dat wordt gereguleerd door de koelmachine. Deze specifieke installatie vertoonde op een gegeven moment steeds weer dezelfde storing: een lek in een lasverbinding die steeds na verloop van tijd optrad. Doordat FreezerData dit soort patronen herkent, kun je de juiste materialen meenemen om de storing te verhelpen. Zo voorkomt het niet alleen kostbare herhalingsbezoeken, maar ook dat we kunnen ingrijpen voordat de klant met een storing te maken krijgt.
Efficiëntie en tijdsbesparing
Op die manier bespaart het ons ook veel tijd. Vanmorgen was ik bij een klant in de Achterhoek. Dat is al snel twee uur rijden van het kantoor van IJskoud. Omdat ik vooraf inzicht had in wat ik kon verwachten, hoef ik niet voor niets dat stuk te rijden. Als ik weet hoeveel kilogram koudemiddel er nodig is voor de installaties van de klant, kan ik van tevoren berekenen hoeveel ik nodig heb van welk koudemiddel en welke temperaturen daarbij horen. Een van de grootste voordelen van FreezerData is dat we vanaf afstand kunnen beoordelen hoe ernstig een storing is. Storingen vragen nooit of ze gelegen komen, en onze planning zit al tjokvol. Met behulp van FreezerData kunnen we snel inschatten of we alles uit onze handen moeten laten vallen, of dat de storing ook wel even kan wachten. Dus nee, ik ben niet bang dat een computer mijn werk gaat overnemen. Ik zie het meer als een soort buddy, die bij de klant is als ik er niet ben.
De Virtuele Monteur krijgt een stem
FreezerData is niet alleen een systeem voor bewaking op afstand, het analyseert en leert van het verleden zodat het steeds vaker ook oplossingen kan aandragen. En door het te integreren met een besloten variant van ChatGPT leert hij nu ook communiceren. Henk begrijpt als geen ander dat wij het liefst willen sleutelen. Het administratieve werk, het schrijven van werkbonnen en dat soort dingen, daar word ik niet per se heel blij van. Ik leg de klant al uit wat ik heb gedaan op het moment dat ik daar ben, moet ik dat ook nog een keer gaan opschrijven? Als ChatGPT mijn vier uur sleutelwerk kan opschrijven, dan is dat natuurlijk voor iedereen winst!
Meer weten over FreezerData?
FreezerData stelt je in staat de levensduur van essentiële koel- en opslaginstallaties te verlengen. Ben je nieuwsgierig hoe FreezerData jou kan helpen bij het voorspellen van storingen, het efficiënter inzetten van je personeel en rust te ervaren in je planning? Kom dan op 28 september naar onze netwerk- en innovatie-evenement: ‘Versnellen of de boot missen?’ Tijdens dat evenement brengen we innovatieve denkers samen om met elkaar te spreken over de kansen en noodzaak van AI. Het wordt een middag vol inspiratie, gezelligheid en nieuwe inzichten. Het evenement vindt plaats in Amsterdam-Noord. Geïnteresseerd? Stuur José een mailtje!
Groet,
Ron