De markt is booming

De markt is Booming

Met elke hittegolf neemt de vraag naar airco’s toe, maar dat heeft een keerzijde. Airco’s dragen bij aan de opwarming van de aarde, en in 25 jaar tijd is het wereldwijde gebruik ervan verdrievoudigd.

“De markt is booming”, zegt Jose Komin, directeur van het installatiebedrijf IJskoud BV. “Vroeger wilden mensen alleen voor de warmste dagen een ventilator. Maar met de klimaatopwarming hebben ze nu toch een airco nodig.”

Zoals de familie Hermes uit Purmerend. Claudine Hermes laat vandaag een nieuwe airco-installatie plaatsten in de badkamer van de bovenste verdieping. Ze is thuisgebleven om de installateurs van IJskoud BV te ontvangen. Hermes heeft twee woonkamers, waarvan een op zolder. Daar is het niet meer uit te houden, zegt ze. “Toen we hier een jaar geleden kwamen wonen zei de architect dat een airco niet nodig zou zijn. Maar als het hierboven zo heet is dan moet je wel.”

De afgelopen dagen is het energiegebruik in de avonduren licht gestegen, vermoedelijk doordat Nederlanders hun airco aanzetten, zegt netwerkbeheerder Tennet. De verwachting is dat het aantal airco’s stijgt in Nederland, al zijn daar geen harde cijfers van. Wel heeft het Internationaal Energy Agency (IAE) vorig jaar een rapport gepubliceerd met cijfers over het wereldwijd toenemend aircogebruik. Dat is de afgelopen 25 jaar verdrievoudigd.

Na elke hittegolf kopen mensen meer airco’s, die lang meegaan en vervolgens ook aangaan als de temperatuur wat milder is dan 35 graden Celsius. Gevolg: het energiegebruik door airco’s stijgt. Dat is het geval in Frankrijk, zo schrijft IEA.

Terug naar Purmerend. Hermes en haar man lieten bij de bouw van hun huis een klimaatsysteem plaatsen in de kelder. “We zijn niet afhankelijk van de stadsverwarming, en dit is beter voor het klimaat.” Het huis telt vijf verdiepingen, en het koelsysteem reikt niet tot boven. “Daar kan het nu wel 40 graden worden”, zegt Hermes. “Dat is geen doen. Daarom belde ik drie weken geleden het installatiebedrijf.”

Onderdeel van het probleem

“Dan ben je nog snel aan de beurt”, reageert Zeger Dijkman, installateur van IJskoud BV. “Met deze hitte loopt het storm bij aircobedrijven. Wij beginnen nu een uur eerder om de drukte aan te kunnen.” “Daarnet nog kreeg ik een mail van een klant, die smeekte of we bij een vriend van hem een airco konden plaatsen”, zegt Komin. Zijn bedrijf werkt normaliter niet met particulieren: “We komen om in het werk, mijn mensen zijn op. En goed personeel is haast niet meer te vinden.”

Paradoxaal genoeg is betere isolatie van nieuwbouwhuizen ook een reden om een airco te nemen. “Bouwbedrijven doen dat om een beter energielabel te krijgen. Maar daardoor is het in die woningen ’ s zomers niet uit te houden.” Is de warmte eenmaal binnen, dan gaat deze er niet snel meer uit.

Komin is zich ervan bewust dat airco’s ook onderdeel zijn van het klimaatprobleem. “Daarom plaatst ons bedrijf alleen zuinigere modellen. Maar als installateur loop je toch achter de fabrikant aan. De airco’s zijn in ieder geval duurzamer dan 20 jaar geleden. Gister nog hebben we een 35 jaar oude airco vervangen bij het Leger des Heils. Die krijgen met hun nieuwe zeker een beter energielabel.”

bron: trouw.nl

2019-07-29T09:15:00+01:00