Hoe IJskoud het warmste koeltechnisch bedrijf van Nederland werd

Waarom neem je geen digitaal aspirientje?  
Foto van José Komin
José Komin

Directeur IJskoud

In een eerdere blog vertelde Henk Komin hoe hij in 2005 zijn vrouw José vroeg bij IJskoud te komen werken als ijsbreker. Inmiddels is José alweer jaren algemeen directeur en heeft ze van IJskoud het warmste koeltechnisch bedrijf van Nederland gemaakt. In deze blog vertelt José hoe ze die warmte in IJskoud heeft gebracht.


Een harde wereld

Ik ben oorspronkelijk opgeleid als verpleegkundige. Als er iets is dat ik nooit had kunnen bedenken, is het wel dat ik de techniek in zou gaan. Ik ben met twee linkerhanden geboren, dat is genetisch zo bepaald. Toen Henk mij in 2005 vroeg om bij IJskoud te komen werken, heb ik daar zeker een half jaar goed over na moeten denken. Maar ja, we hadden schulden en – veel belangrijker nog – ik had een man die om hulp vroeg, dus heb ik de uitdaging opgepakt. Inmiddels ben ik een vrouw met een missie: de harde wereld van de koeltechniek een beetje warmer maken. Ik vind het geweldig om vakmensen te ondersteunen. Dat is broodnodig, als je kijkt naar de veranderingen die de technische wereld de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Er zijn zoveel nieuwe technieken, wet- en regelgeving verandert voortdurend en er zijn steeds meer specifieke eisen van klanten. Communicatie wordt ook steeds belangrijker. Het is een uitdaging om techniek aantrekkelijk te maken, maar ik geniet ervan om ons team enthousiast te houden.


Een zachte benadering

Ik probeer om wat zachtheid in onze werkomgeving te brengen. We blijven natuurlijk een club techneuten, maar door bijvoorbeeld vaker met elkaar het gesprek aan te gaan, ons team anders samen te stellen en meer aandacht te besteden aan zaken als soft skills, verandert er zeker iets. Door de monteurs hun eigen, vaste klanten te geven, bouwen zij een band op met de klant. Dat is goed voor de klanttevredenheid, maar ook voor het zelfvertrouwen van de monteurs. De teamdynamiek en bedrijfscultuur is de afgelopen jaren absoluut veranderd, van heel taakgericht naar een meer menselijke omgeving. Als er iets is, staan onze medewerkers altijd voor elkaar klaar. Dat is al heel vaak gebleken. Dat is het DNA van het warme IJskoud.


Ambassadeur van The Present

Ik ben ambassadeur van The Present, een beweging die ondernemers verbindt met initiatieven, projecten en kleine NGO’s die een positieve bijdrage leveren aan het leven van vluchtelingen. We streven naar samenwerkingen die leiden tot een inclusieve samenleving. Om mijn team kennis te laten maken met The Present, heb ik Marnix en Jennifer, bestuursleden van The Present, uitgenodigd bij ons op kantoor voor een bijeenkomst ter gelegenheid van ons twintigjarig jubileum. Ik vroeg hen een presentatie te geven over het werk van The Present. Ik vertelde het team ook mijn eigen verhaal van twintig jaar IJskoud, hoe ik in een letterlijk ijskoude omgeving begon en hoe ik die heb zien – of beter voelen – veranderen in een warme plek. Natuurlijk spreek ik nog steeds een andere taal dan de techneuten, maar we weten dat we er wel komen, als we het gesprek maar aangaan. Na de periode van afstand tijdens de coronapandemie waren we een beetje uit verbinding geraakt, maar door deze bijeenkomst kwamen we weer – letterlijk – dichter bij elkaar. Een inspirerend moment volgde direct na de presentatie van The Present. Een collega presenteerde zijn project waarin hij waterpompen schenkt aan Senegal, zijn geboorteland. Het team stelde direct voor om gezamenlijk een waterpomp te doneren.


Verbinding

Hoewel technici onderling wel een sterke band hebben en dezelfde taal spreken, komt de taal van emoties en gevoelens pas echt naar voren als je de hele dag met iemand samenwerkt. Als voorheen monteurs even langskwamen op kantoor, vond ik het best moeilijk om met hen te verbinden. Dat is nu gemakkelijker, omdat we allemaal hebben uitgesproken dat we het belangrijk vinden. Wij blijven onze inspanningen voortzetten en moedigen onze mensen aan om open te communiceren, goed samen te werken en elkaar altijd te ondersteunen. Zo worden we elke dag een stukje warmer. 


Met warme groet,


José Komin

Deel dit bericht

Meer van dit ontvangen in uw inbox? Schrijf u direct in voor onze nieuwsbrief.

Laatste berichten