Van technisch ‘cool’ naar warme waarde

Van technisch ‘cool’ naar warme waarde
José Komin
José Komin

Directeur IJskoud

Als ik onze installateurs vraagt wat zij ‘cool’ vinden aan hun werk, dan gaat het vaak als eerste over technische hoogstandjes of specificaties. Dat klinkt logisch zal je wellicht denken, dat gebeurt nu eenmaal in dergelijke technische beroepen. Toch geloof ik dat het nog veel ‘cooler’ is als iedere collega nog beter kan vertellen wat de warme waarde is van datgene wat we leveren. Deze waarde heeft bijvoorbeeld met behoud van historie en gezondheid te maken:

Het behoud van historie

Wist je bijvoorbeeld dat we er enkele jaren geleden voor gezorgd hebben dat de Dode Zeerollen, die meer dan 2000 oud zijn, in Nederland tentoongesteld konden worden? Trots zijn we dat we een rol konden spelen bij het constant houden van temperatuur en luchtvochtigheid om deze unieke documenten te beschermen.


Over historie gesproken; het bekende natuurmuseum Naturalis leent geregeld objecten uit van kleine mier tot enorme dinosaurus. Als ze terugkomen moeten deze objecten ontsmet worden om ze goed te kunnen blijven conserveren. Dat gebeurt in een hightech ontsmettingsvriezer, die zo groot is als een walvis. Cool toch? Zonder koudetechniek zou er veel van onze geschiedenis verloren zijn gegaan.


Gezonde waarden

Ook hier twee voorbeelden. Het eerste voorbeeld gaat over Probiotica. Dat zijn levende organismen die goed zijn voor de gezondheid. Ze komen bijvoorbeeld voor in het bekende drankje Yakult. Maar op plekken waar gewerkt wordt met levende organismen bestaat ook strenge wet- en regelgeving over de manier waarop een en ander voor langere tijd opgeslagen moet worden. Koelinstallaties spelen daar een cruciale rol bij.


Wat het tweede voorbeeld van warme waarde is? Dat is iets waar veel mensen blij van zijn geworden. Zonder koeltechniek hadden de corona vaccins nooit vervoerd en opgeslagen kunnen worden. Koelinstallaties zijn daarom een belangrijke schakel geweest om onze maatschappij weer open te krijgen.


Wat is de kern van dit verhaal?

Dat heeft te maken met mijn dagelijkse drijfveer; aantrekkelijk zijn als werkgever voor bestaande en nieuwe werknemers door meer te investeren in persoonlijke groei, zelfvertrouwen en vooral ook communicatieve vaardigheden. De kern van dit verhaal is dat technische beroepen veel aantrekkelijker worden als niet alleen op ‘een koele manier’ naar de techniek gekeken wordt.

De warme waarde moet veel meer aandacht krijgen is mijn conclusie. Eigenlijk zou deze waarde, namelijk datgene wat techniek voor mensen betekent, een grotere rol moeten krijgen in technische opleidingen. Wedden dat er dan veel meer instroom komt en dat er ook meer vrouwen voor technische beroepen zullen kiezen?


Reacties stel ik erg op prijs.


Een warme groet,

José Komin, mede-eigenaar van IJskoud

Deel dit bericht

Share on email
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook

Meer van dit ontvangen in uw inbox? Schrijf u direct in voor onze nieuwsbrief.

Laatste berichten