2021: Cooling As A Service neemt vlucht dankzij coronavaccins

cooling as a service

De corona pandemie en de grootschalige vaccinatieprogramma’s die nu wereldwijd opgezet moeten worden, zullen ervoor zorgen dat ook 2021 nog verre van normaal zal zijn. De gevolgen maar ook kansen voor de koeltechnische branche zijn groot. Henk Komin van Koudebureau IJskoud voorspelt drie grote gevolgen voor de koeltechniek en de logistieke keten voor komend jaar.

Volgens Komin moet als eerste de koeltechniek van de hele farmaceutische keten op de schop om coronavaccins te kunnen koelen en vervoeren. Ook zal in de hele logistieke farma-keten en daarbuiten afname van koeling als dienst de norm worden: Cooling As A Service. Tenslotte zal er een grote zijinstroom op gang komen van medewerkers uit sectoren als de horeca en de evenementen branche die nu niet aan het werk kunnen.

Logistieke keten wordt gekoeld

Komin: “De veelbelovende coronavaccins moeten bevroren of gekoeld vervoerd en opgeslagen worden. Dat betekent nogal wat. Logistieke bedrijven moeten nu ineens verstand krijgen van gekoelde opslag en overslag. We zien dat dit soort bedrijven steeds meer gekoelde warehouses laten bouwen, waarbij verwacht wordt dat koeling het altijd perfect doet zonder dat iemand daar iets voor hoeft te doen. Dat zien we ook bij instellingen als de GGD, die het vaccinatieprogramma moet gaan uitvoeren. De GGD wil vooral doen waar ze goed in is: vaccineren!”

Koeling als dienst: CAAS

“In de hele logistieke farma-keten – maar ook daarbuiten – wordt Cooling As A Service, ook wel CAAS genoemd, de norm. CAAS betekent dat klanten geen koelkast of onderhoud afnemen, maar liters gekoelde ruimte. Je koopt dus geen koelcel als product, maar koeling als dienst. Net als bij deelauto’s of vakantiehuisjes verschuift het van bezit naar gebruik. Een bedrijf wil de garantie een product op temperatuur is op het moment dat de eerste medewerkers het ’s ochtends nodig hebben. Vaccins bijvoorbeeld. CAAS betekent dat IJskoud 24/7 op afstand de koelingen moet monitoren. Als het alarm gaat, gaan wij erheen, halen de vaccins uit de betreffende koelinstallatie en plaatsen die in een andere, repareren het defect en plaatsen de vaccins weer terug. Als de vaccinatiedienst ’s morgens binnenkomt zien, kunnen medewerkers direct probleemloos vol aan de slag”, aldus Komin.

Nieuwe tijden, nieuwe opleidingsmethoden

Komin vervolgt: “Als bedrijven nu als gevolg van de pandemie in problemen komen, zet de overheid in op omscholing van die medewerkers. Anders komen die mensen in de WW terecht. Wij zien op onze IJskoud Academie dan ook steeds meer zijinstromers, die omgeschoold willen worden uit andere beroepsgroepen. Maar dat moet anders dan vroeger. Vroeger leerde je een vak door lange tijd met een ervaren vakman mee te lopen. Zo duurde het zes tot tien jaar voor je volleerd koelmonteur was. Tegenwoordig zijn leerlingen ongeduldig. Ze willen niet meer lang leren maar meteen iets kunnen en doen. Je moet je opleiding dus anders inrichten. De opleidingen moet korter en praktischer, zodat je als student meteen iets kan. Zo kun je al binnen een paar dagen onderaan beginnen en dan continu bijleren om je carrière te upgraden.”

Deel dit bericht

Share on email
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook

Meer van dit ontvangen in uw inbox? Schrijf u direct in voor onze nieuwsbrief.

Laatste berichten