Die tsunami aan e-mails, mag het een onsje minder?

Die tsunami aan e-mails, mag het een onsje minder?
Picture of José Komin
José Komin

Directeur IJskoud

In een eerdere blog schreef José Komin, mede-eigenaar van IJskoud, al over de stapels e-mails en formulieren waar we bij IJskoud mee moeten dealen. Als we niet uitkijken zijn we 24/7 bezig met het beantwoorden van mails en dat kan niet de bedoeling zijn. Onze technische mensen willen we graag laten doen wat ze het beste kunnen: slim koelen. In deze blog pleit José ervoor weer vaker tijd voor elkaar te maken op het moment dat we elkaar zien. Een beetje zachter en menselijker, kan dat?


Dingen koud maken is onze corebusiness

Wij krijgen bij IJskoud zo on-tie-ge-lijk veel e-mails. Natuurlijk zijn het vaak technische vragen van klanten. Die komen binnen bij niet-technische kantoormedewerkers. Zij moeten vervolgens op pad om de juiste antwoorden te achterhalen. Want onze techneuten zitten niet de hele dag achter de computer, zij zijn druk bezig om dingen koud te maken. Bij dezelfde klanten die de vragen stellen. Dingen koud maken, dat is immers onze corebusiness.


Niet direct een antwoord op mails

Dan heb ik het alleen nog maar gehad over de persoonlijke mailboxen. Daarnaast zijn er ook nog mailboxen met een gedeelde verantwoordelijkheid. En we weten allemaal: gedeelde verantwoordelijkheid is géén verantwoordelijkheid. Kortom, we hebben niet altijd direct een antwoord op e-mails. Maar de klant verwacht dit wel.


Papierwerk

We zouden onze dagen dus met gemak kunnen vullen met het beantwoorden van e-mails, met het maken van managementrapportages, meerjarenonderhoudsplannen (MJOP), onderhoudsvoorstellen en superstrakke planningen. Dan hebben we ook nog eens te maken met andere veranderingen in de branche. De uitfasering van chemische koudemiddelen en de transitie naar natuurlijke koudemiddelen. Wet- en regelgeving wijzigt aan de lopende band. Veel van onze A-klanten hebben allerlei milieueisen en ISO-certificeringen waaraan zij moeten voldoen.  Wij kennen deze eisen en helpen daar graag bij.  Ook vinden wij het zelf ontzettend belangrijk om veel aandacht aan de veiligheid en het veilig werken van onze mensen te besteden, dus zijn wij VCA-gecertificeerd en houden we regelmatig toolboxmeetings. Daarmee groeit de bewustwording, maar het brengt opnieuw een enorme stapel papierwerk met zich mee.


Mag de koeltechniek wat zachter en menselijker?

Is dit een klaagzang? Zeker niet. Ik hou van ons bedrijf, ik hou van ons team en ik hou van klimaatbeheersing en koeltechniek. Maar ik wil de wereld van de koeltechniek zo graag wat zachter en menselijker maken. Laten we wat vaker met elkaar verbinden. Als die knappe kop van ons toch bij jou bezig is, stel hem – of haar: waar blijven de damestechneuten?! – dan eens je vraag. Neem de tijd voor elkaar als we elkaar zien, dan krijg je het beste en snelste antwoord en het scheelt misschien weer een paar mailtjes.


Holistische kijk

We hebben nog mensen nodig met een holistische kijk op de wereld van de koel- en klimaattechniek. Iemand die niet gek wordt als een van onze techneuten weer eens een mail te laat heeft beantwoord. Weet jij waar ik zo’n verbinder kan vinden? Laat het me weten, ik wacht met smart op je ideeën! Ben je zelf nieuwsgierig naar hoe werken bij IJskoud eruit kan zien? Check dan gerust onze speciale pagina.

Deel dit bericht

Meer van dit ontvangen in uw inbox? Schrijf u direct in voor onze nieuwsbrief.

Laatste berichten