Hotel Pulitzer

IJskoud draagt als vertrouwde partner steentje bij aan verbouwing Pulitzer Hotel in Amsterdam. ‘Ik kan er blind op vertrouwen dat alles wordt opgelost’.

Henk komin

Hotel Pulitzer Amsterdam aan de Prinsengracht is een uniek 5-sterrenhotel. Ingeklemd tussen de Prinsengracht en de Keizersgracht is het hotel gevestigd in maar liefst 25 oude Amsterdamse panden. Dat levert de gasten – veelal Amerikaanse en Europese zakenreizigers – een sfeervol en stijlvol verblijf op, maar de Technische Dienst van het bedrijf de nodige uitdagingen. Gelukkig is Chief Engineer Adri van Sambeek niet snel van zijn stuk te brengen. Met een eigenzinnige kijk vult hij zijn rol als technisch eindverantwoordelijke in. Een grootschalige verbouwing van de keuken midden in de corona-pandemie is daar een treffend voorbeeld van.

Henk Komin - Directeur Onderzoek en Ontwikkeling

Project achtergrond

Van Sambeek: “In 2015 hebben wij een grote renovatie gehad die anderhalf jaar geduurd heeft. Toen is ook een stukje van de Jansz. keuken gedaan. Eind 2019 wilden we de grote vaatwasser in die keuken vernieuwen en omdat de keuken al heel wat jaren meeging, leek het zinvol om alles in een keer aan te pakken. Maar toen kwam Corona en ging het hotel dicht. Het was een onzekere tijd, niemand wist iets. In de zomer zijn we weer opengegaan, maar vele gasten bleven weg. Toen ging er bij mij een lampje branden. Ik heb aan het management voorgelegd dat dit eigenlijk een mooi moment was om te verbouwen. Dat leek gek, maar welbeschouwd was het heel logisch. Je lijdt immers geen omzetverlies en door de gasten die er zijn aan de andere zijde van het hotel te plaatsen zouden zij geen last hebben van de werkzaamheden. Gelukkig deelde het management die visie en konden we aan de slag.” 

 

Altijd werken

Nu zijn in een 5-sterrenhotel de koelingen en vriezers van zeer groot belang. Het zijn er dan ook veel. Van de keuken tot de bars en de banqueting, het hotel heeft tientallen koelingen staan, waarin voor vele tienduizenden euro’s aan voorraad ligt opgeslagen. Van Sambeek: “Die koelingen moeten altijd werken, klaar. Zeker de twee vriescellen en zes koelcellen bij de Jansz. keuken. Omdat een storing niet alleen bederf betekent, maar ook omzetverlies en ontevreden gasten. Sinds 2018 is IJskoud daarom onze vertrouwde onderhoudspartner. En dat werkt erg prettig. Ze denken proactief mee. In maart bijvoorbeeld, had het team van IJskoud de lockdown gebruikt om al onze koelingen om te bouwen naar nieuwe, duurzamere koelmiddelen en ons voorbereid op een nieuwe manier van werken.”

“Wat ook prettig werkt is dat we een helder onderhoudscontract hebben, met verschillende servicelevels voor verschillende soorten koelingen. Sommige dingen zijn brons, sommige zilver, sommige goud. Zo hebben we precies per koeling duidelijk wat we mogen verwachten. En als er eens wat is dan kan ik er blind op vertrouwen dat het opgelost wordt. Ze zitten hier vlakbij, in Amsterdam-Noord, dus ze zijn er altijd in no-time.”

Ingrijpende klus

Terug naar de geplande verbouwing. Na een aantal maanden voorbereiding zou de verbouwing in december 2020 van start gaan. Van Sambeek: “Voorafgaand aan de start van de verbouwing moesten alle koelingen gedemonteerd en verwijderd worden. Voor zo’n ingrijpende klus wil je betrouwbare partners hebben dus was het vanzelfsprekend dat IJskoud dat zou doen.” Inmiddels is de verbouwing in volle gang en op wat kleine puntjes na loopt alles volgens plan. Als alles klaar is installeert IJskoud de koelingen weer en worden ze opnieuw in gebruik gesteld.

Resultaat

Voor Van Sambeek is duidelijk dat de vertrouwensrelatie met zijn partners – waaronder IJskoud – bijdraagt aan het beste resultaat. Hij vertelt: “Ik geloof in langetermijnrelaties. Zo leer je elkaar kennen en raak je op elkaar ingespeeld. Elk jaar een nieuwe servicepartij kiezen lijkt misschien voordelig, maar kost op de lange termijn veel meer. Daar ben ik van overtuigd. In mijn keuze voor de technische partners van ons hotel is de prijs dan ook niet leidend, maar waarde onderhouden en communicatie.”

Wie IJskoud-directeur José Komin enigszins volgt via haar sociale media en columns in vakbladen, weet dat zij communicatie tussen klanten en monteurs tot een van de speerpunten van haar beleid heeft gemaakt. En dat is ook Van Sambeek niet ontgaan. Hij vertelt: “José is een vrouw in een mannenwereld en dat merk je. Ze heeft eigen prioriteiten, vooral op communicatievlak, en die brengt ze op haar monteurs over. IJskoud is een hele nette partij die goed communiceert. Ze hebben beschaafde monteurs die daar echt op getraind worden. Als communicatieve techneuten onder elkaar kunnen we heel goed met elkaar door een deur en wat mij betreft blijven we dat nog vele jaren doen.”

Onderhoudspartner IJskoud draagt steentje bij aan flinke verbouwing bekend hotel
: ‘Verbouwen leek gek, maar in feite heel logisch’
Previous
Next
Jose uitgeknipt

Meer weten over dit project of over de slimme oplossingen? Neem contact op.

Gerelateerde projecten

Transport

BQ Duiker

IJskoud ontwikkelt en installeert VRF-systeem voor partner BQ Duiker. ‘Een

Warehouse

VCK Logistics

Groot warehouse in recordtijd gereed voor opslag onder farmaceutische omstandigheden

hart van holland project
Horeca

Hart van Holland

IJskoud houdt evenementenlocatie Hart van Holland duurzaam in bedrijf.