IJskoud: ‘Amsterdams bedrijfsleven ondervond problemen door hitte’

onderhoud compressor
Picture of José Komin
José Komin

Directeur IJskoud

Amsterdamse bedrijven hadden de afgelopen periode grote moeite om hun gebouwen koel te houden. Door de extreme hitte vielen koelinstallaties veel vaker uit dan normaal, meldt koeltechnisch bureau IJskoud.

Veel ondernemers namen ook contact op met bureau IJskoud omdat ze nog geen koelsysteem hadden. De koeltechnische specialist geeft aan het deze zomerperiode drukker dan ooit te hebben. “In de crisisperiode hebben veel bedrijven onderhoud aan de koelinstallaties voor zich uitgeschoven, en daar ondervinden velen van hen nu de hinder van”, zo verklaart het bedrijf.

Amsterdam zoekt verkoeling

Airco’s en ventilatoren zijn overal uitverkocht, en Amsterdam was de afgelopen periode massaal op zoek naar verkoeling. IJskoud heeft het in tien jaar niet zo druk gehad als in deze periode. Het bedrijf beheert koelsystemen zoals vitrines en koelcellen bij grote Amsterdamse bedrijven als ziekenhuizen, hotels en restaurants. Ook beheert het bij kantoren bijvoorbeeld de ruimte waar servers zijn opgesteld. Door de hitte gaan de systemen die deze ruimtes koel moeten houden sneller kapot. De motor van de koelinstallatie wordt veel te warm, waardoor de installatie in storing gaat.

Het belang van koeling

“Bij restaurants en hotels is de koeling natuurlijk erg belangrijk”, vertelt José Komin, operationeel directeur bij IJskoud. “Al je eten bederft als je koelsysteem ermee stopt. Maar ook ziekenhuizen met mortuaria hebben grote problemen als de koeling niet meer werkt. We hebben een paar dagen geleden ook de koelinstallatie van het bloemenhok van een uitvaartonderneming moeten repareren. Pas als het zo extreem warm is besef je hoe belangrijk koeling is. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als de koeling van een mortuarium een dezer dagen uitvalt.”

‘Heet noch koud’

Het mag dan drukker dan ooit zijn, IJskoud wordt van deze hittegolf naar eigen zeggen ‘heet noch koud’. Komin: “We kunnen een hoop aan. Klanten die door kapotte systemen in de problemen komen proberen we direct te helpen, waarbij we ervoor te zorgen dat alles snel weer draait. Daarvoor zetten we meer monteurs in dan normaal. Onze telefoon staat roodgloeiend en de monteurs draaien overuren. Maar bij ons is het hoofd gewoon koel. We zijn hier op ingericht.”

bron: www.koudeenluchtbehandeling.nl

Deel dit bericht

Meer van dit ontvangen in uw inbox? Schrijf u direct in voor onze nieuwsbrief.

Laatste berichten